Danske Modelbyggere Forum

• September 28, 2020, 09:34:51 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Vand i diorama med epoxy resin  (Læst 1034 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Vand i diorama med epoxy resin
« Svar #15 Dato: December 26, 2019, 23:09:28 pm »

Første resin-behandling gennemført.

Det skulle åbentbart være bedst at give det emne som skal indstøbes et tyndt lag resin først.
Derfor har jeg forsigtigt hældt et lag klar resin på flyet. Cockpittet tager en del, men det skyldes nok at resinen flyder ud i resten af skroget. En anden gang vil jeg nok forsøge at tætne resten af skroget for at spare på resinen.  ;)

Forestiller mig at hvis man ikke sikre at skroget er fyldt op, så vil der være en stor risiko for at der bliver frigivet en stor luftboble, som kan blive fanget i resinen.

Herefter har jeg blandet resin med sand, som jeg har hældt op langs plexiglaset, for at lukke de huller hvor der ikke var spartelmasse med sand på.

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #16 Dato: December 27, 2019, 14:25:57 pm »

Der kom som forventet lidt af sandblandingen på sideglaset.

Det kunne dog ret let skrabes af med en kniv.

Klar til næste lag:

I følge instruktionen bør man ikke støbe mere end 1 cm pr. lag. Dette giver mig naturligvis en udfordring hvad angår farven.
Kan hurtigt komme i den situation at lagene skiller sig ud fra hinanden, som ses i min prøvestøbning i starten af denne tråd.
Har overvejet at lave en stor blanding resin tilsat farve og så tilføre hærder til hver enkelt portion.
Så skulle man da være sikker på at ramme den samme farve i hver støbning.

Jeg valgte dog at lave en recept, som jeg vil bruge til hver blanding:
125 gram resin, 109 gram hærder og 1 dråbe Vallejo 71.089 "Ligth Sea Blue".

Til at fjerne luftbobler brugte jeg en hårtørrer til forsøgsstøbningen. Denne gang har jeg brugt en minibrænder.
Den er noget mere effektiv, men man skal bare passe på ikke at sætte ild til plastplanterne!  ;)

Minibrænderen er købt i Biltema for 59,90. https://www.biltema.dk/fritid/friluftsliv-og-camping/gasbrandere/minibrander-2000040527

Så er det bare at sætte sig ned og vente indtil 3. lag kan komme på.  8)

« Senest Redigeret: December 27, 2019, 14:27:45 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Ældgammel og så alligevel “ny” modelbygger
« Svar #17 Dato: December 27, 2019, 18:21:52 pm »

Hej Martin.

“Tommel op!” - og jeg følger/læser med interesse. :D

Jeg glæder mig til resten af processen.

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Vought Kingfisher 1:48-Dio
DH Dragon Rapide 1:48
Hawker Typhoon 1:48
Jagdpanzer/Hinterhalt beim Arnhem 1:35 dio
Igang:
Lockheed P-38 Lightning 1:48
RSO/Dansk Vestkyst -44 1:35-Dio
Molch mini-ubåd Århus -45 1:35-Dio
2 x T-33A
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris -44 1:35-Dio
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk -40" 1:35-Dio
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio
"Glacier Girl", 1:48-Dio
+ meget mere!

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #18 Dato: December 28, 2019, 11:15:36 am »

Hej Martin.

“Tommel op!” - og jeg følger/læser med interesse. :D

Jeg glæder mig til resten af processen.

Mvh
Steen

Hej Steen

Ja der er noget at "glæde" sig til. ;) Endte i en mindre katastrofe, men mere om det senere når jeg har sundet mig lidt. :o

Mvh
Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #19 Dato: Januar 06, 2020, 20:38:54 pm »

Nå men jeg må jo hellere løfte sløret for det som jeg opfattede som en mindre katastrofe.  ;D

Det gik jo ikke som jeg havde håbet og set på "min indre lysskærm", men jeg har da fået en del erfaringer, og de skal naturligvis deles. :)

Jeg blev nok også bare bekræftet i mine teorier om mulige faldgrupper og gik lidt i panik og satte tempoet for meget op.

Da jeg havde støbt det 3. lag kunne jeg se en fin linje (støbeskel) i resinen. Tænkte at hvis jeg nu satte tempoet op og støbte nye lag i takt med at jeg fik luftboblerne ud, så ville dette ikke fremkomme når der blev støbt "vådt i vådt".

Det første som gik galt herefter var min farveblanding. Havde ellers vejet det hele af, men når jeg tilsatte farven så havde jeg hidtil hældt en ny portion maling op i en skål og så lige dyppet en lille pind i det og overført farven til resinen. Min fejl 3. gang var nok den at jeg ikke tog noget frisk maling, men brugte den seneste portion. Jeg tror at det, at malingen var tørret en smule i skålen, var nok til at der hang mere fast på pinden og der derfor kom mere farve i resinen. Kunne godt se at der var en farveforskel, men prøvede at rede det ved at tilføre mere resin. Resultatet blev desværre at det øverste lag blev mørkere og derfor mindre gennemsigtigt end de resterende.

Den næste panik opstod så da der pludselig kom røg op fra resinen i støbeformen og jeg troede at den var ved at antænde!  :o
Det kan skyldes to ting. For at få luften ud af resinen havde jeg jo varmet overfladen op med en minibrænder, så det kan sagtens være synderen. En anden mulighed er jo også at resinen kan udvikle varme i hærdeprocesen. Jeg fik iværtfald hurtigt sat støbeformen ud i vores indkørsel! Da den var kølet af kunne jeg se en anden kedelig ting. I forbindelse med hærningen havde resinen trukket sig så meget at formen var blevet skæv. Og nå ja! Så var de luftbobler fra flyskroget som jeg frygtede også kommet frem. ... og da jeg efter nogle dage skulle have plexiglasset af, ja så sad det også fast!  ::)

Når det hele nu er kommet lidt på afstand, så har det egentligt være en meget lærerig proces. Dioramaet med flyet under vand er da heller ikke helt ubrugeligt. Jeg havde nok bare som nævnt for store forventninger.  ;)

Når man set på det direkte ind fra siden, ja så ses farvelagene tydeligt. Det er ikke så slemt skråt ovenfra. Og hvis man ser det i fugleperspektiv så er det næsten OK. (Dog ikke med udstillingspotentiale) ;) Jeg vil ikke lave bølger på overfladen ud over dem som fremkom da jeg flyttede støbeformen ud i indkørslen. Siderne blev også lidt ridsede da jeg fjernede plexiglaset. Det skyldes at den spartel som jeg brugte havde en lille revne. Så det er heller ikke umuligt at gøre med det rette værktøj og lidt mere forsigtighed.

Jeg har helt sikker ikke opgivet tanken om brug af resin som vand i dioramaer, men der går nok noget tid inden jeg igen vil forsøge at indstøbe en model så den er dækket af "vand". Tror nok mere på at bruge det som et delelement, eksempelvis ved en havnekaj, vandløb eller stand. Og så kun med modellen delvist i vand.

Der er nok også forskel på de enkelte resin-produkter, men mine konklusioner med brugen af Permakote er følgende:

- Ved farvetilsætning til resinen vil jeg næste gang tilsætte farven på en gang til den samlede mængde resin som jeg skal bruge, og så løbende tilsætte hærder til de enkelte lag. Dette burde give en mere ensartig farve i "vandet".

- Hvis jeg som her har en hul model som skal indstøbes, så på en eller anden måde få fyldt disse hulrum op. Dette vil spare på den dyre resin og sikre mod at pludselig frigives store luftbobler i resinen.

- For at få kål på nogle af de mange luftbobler, vil jeg når resin og hærder er rørt op stille skålen med resin i en anden skål med varmt vand og lade rørepinden blive tilbage i skålen. Dette skulle frigive mange af luftboblerne fra resinen og når pinden tages op, skulle den også trække bobler med op. Set på YouTupe: https://www.youtube.com/watch?v=h73Fk5stUd0

- Hvis jeg igen skal støbe et så tykt et lag resin, vil jeg sikre mig nogle mere stabile sider, for at undgå at disse bøjer ind.

Mener stadig at det er muligt at opnå nogel fine vandeffekter med epoxyresin. Det er nok kun fantasien som sætter grænser! :)

... og så skal det planlægges nøje inden man går i gang.  ;)  God fornøjelse derude!  :)

Mvh
Martin
« Senest Redigeret: Januar 06, 2020, 20:43:40 pm af Martin_S_T »
Logget