Danske Modelbyggere Forum

• August 08, 2020, 08:46:40 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 2020 produktionen.  (Læst 2391 gange)

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
2020 produktionen.
« Dato: Januar 06, 2020, 20:26:03 pm »

Flak 30 fra ESCI som havde ligget på hylden i ca. 40 år, skulle nu laves i en tidlig udgave. Det skulle være et lille hurtigt projekt, der viste sig at indeholde flere problemer end jeg havde forudset.  ::)
Løbet fra New Connection var der taget højde for, men der skulle også en ny Sd.Ah. 51 og nogle nye hjul på. Nu ligger den da ikke længere på hylden og glor på mig.  ;)

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: April 13, 2020, 20:41:40 pm af Bjørn »
Logget
Intet hjem uden en Sturmgeschütz.

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
Sv: 2020 produktionen.
« Svar #1 Dato: Januar 18, 2020, 17:01:12 pm »

Så er det overspringshandling nr. 2.
Det er Asukas tidlige Pz. II Ausf. L Luchs med Modelkasten bælter.
Den adskiller sig fra de andre udgaver, ved at have en anden antenneholder, særligt justerhjul samt den smalle luge bag på tårnet. De første 20-25 køretøjer blev færdige inden de nye ordrer i februar, hvor standardfarven skulle være gul.
Mit eksemplar viser en vogn fra september 1942. Det er inden den blev videresendt til Heereszeugamt, hvor den ville få malet kors på.

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: Januar 18, 2020, 20:42:50 pm af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #2 Dato: Januar 21, 2020, 12:26:11 pm »

Så blev endnu et vanvidsprojekt afsluttet: En Sd.Kfz. 7/1 fra 5. kompagni Heeresflakabteilung GD omkring Voronezj juli 1942.
Jeg påbegyndte Tamiyas sæt for nogle årtier siden. I årenes løb var der kommet noget til, der skulle løfte sættet: Kamizukuri laserskårne papirriste (det er nemlig ikke net), Modelkasten hjul og bælter, RBM afstandsstænger, Eduard æts samt Panzer Art forhjul. Det har derfor ikke været et valg for mig, at købe en af de nyere udgivelser, som er langt mere korrekte end Tamiyas 8-tonnere, for at sige det venligt. Det kunne selvfølgelig have sparet mig for en del ombygninger og detaljering, men det er der jo også en sport i, og indkøbene skulle da bruges.
Hjulene skulle tilpasses Tamiyas ophæng og ristene viste sig at være designet til Dragons sæt. Der skulle så snittes og tilpasses.
Førerkabinen skulle have decals til instrumentbrættet, nyt ophæng til rattet, nye pedaler, samt dørkplader over hele gulvet. Der skulle findes sidelygter og projektør i stumpekassen plus de tilhørende klare linser, samt det manglende værktøj.
Tamiyas Flakvierling har som vognen, rigtig mange år på bagen, så da jeg faldt over nogle fotos af parkerede vogne med overtræk, var det en måde at slippe uden om at skulle erstatte den med AFV Clubs langt mere korrekte udgave (jo der ér faktisk en Flakvierling under presenningen).

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: Januar 21, 2020, 15:24:44 pm af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #3 Dato: Februar 09, 2020, 15:48:05 pm »

Trumpeters sæt af en 12,8 cm K44/Pak 44.
Man skal passe på, for de angiver, at man har nogle valg undervejs. Det er ikke tilfældet, for da jeg begyndte at grave i emnet viste det sig, at de sandsynligvis har lavet to prototyper, hvor de adskiller sig på skjold, stabilisering, bundstykke og håndhjul.

Hilsen Bjørn

Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #4 Dato: Februar 19, 2020, 11:40:07 am »

Borgward Ladungslager BIV Ausf. C.
Et Azimut sæt i resin og metal, som jeg kæmpede med, da et venligt menneske på et IPMS møde hos mig, havde fjernet bælterne fra æsken.
Jeg jagtede Dragons gummibælter, som jeg måtte betale for at få et sæt af. De var snoede.
Så kom mange år senere en Wanze fra Das Werk og Carsten Bentzien ville ikke bygge sin og gav mig den. Sammen med de led der var til overs fra mit eget eksemplar, plus alle hjul og lidt detaljer, lykkedes det at få den lavet.
Azimuts sæt er elendigt og ukorrekt og kan ikke anbefales hvis man skulle falde over det, men det er den eneste Ausf. C der findes.

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: April 13, 2020, 20:42:23 pm af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #5 Dato: Februar 29, 2020, 15:15:14 pm »

12,8 cm K44 L/55, Rheinmetall fra Great Wall med RBM drejet løb.
Modellen viser den, som den blev fotograferet i Hillersleben efter krigen, dog uden kridtteksten på skjoldet, som nok skyldes amerikanerne, da de testede den.
Der blev tilsyneladende kun lavet dette ene eksemplar.

Hilsen Bjørn

Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #6 Dato: Februar 29, 2020, 15:23:47 pm »

Der er fart på produktionen  ;D
Det ser godt ud som sædvanligt.
Logget
Hilsen Henning

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #7 Dato: Februar 29, 2020, 21:05:04 pm »

Takker.
Ja der bliver jo noget færdigt når fjernsyn er fravalgt og det ikke lige er havevejr, men inden længe er det fingrene i mulden og modelbygningen heeeelt ned i tempo.  ;D

Hilsen Bjørn
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #8 Dato: April 13, 2020, 11:05:24 am »

Flak 18 fra AFV Club. Med mange detaljer og der skulle prøvesamles mange gange for at få tingene til at sidde præcist langs midteraksen.
Det er gummihjul med støbegrat, så der kom jeg på arbejde. Der er åbenbart ikke nogen der har lavet resinhjul til den, men kun til Flak 36/37.
Det angives, at de medfølgende kæder skal hænge på de to lodrette stykker. Det er kun hvis man bygger den i kamp. Det er sikkerhedskæder, der sættes på de opslåede sidestøtter under transport. Ikke angivet i byggevejledningen.

Hilsen Bjørn

Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #9 Dato: Juni 20, 2020, 15:52:13 pm »

Flammpanzer 38 fra Panzer-Flamm-Kompanie 353 ved Gros-Réderching i det nordlige Lorraine januar 1945.

Dragons sæt 6037 med Eduard overdel og selvbygget tag. Lydpotten til kompressoren og “løbet” er hjemmegjort.
Da jeg for nogle år siden sad og så på de fotos, der var af den i Panzerwrecks 6, slog det mig, at det i grunden var sjusket arbejde hos fx. Dragon, DEF, og alle de andre der har lavet den, for deres frembringelser ligger langt fra virkeligheden. Ingen af disse firmaer har gidet undersøge eller fattet, at taget er væsentligt ændret i forhold til en almindelig Hetzer. Maskingeværet er flyttet ind på midten, optikken med lukkekurve er fjernet og en dobbeltluge sat foran det fjernbetjente mg. Lugen i bagerste venstre hjørne er sløjfet, for nu genlades maskingeværet fra den nye dobbeltluge lige bag blenderingen. Sjovt nok har ingen undret sig over, hvor amerikaneren der sidder på taget af en af dem, har gjort af sine ben. Selve “løbet” er et blikrør med en bred åbning i bunden. DEF har præsteret at lave løbet, som det så ud på S14, hvor det var beskadiget og klemt!
Det har taget nogle år, at få samlet mod til at lave arbejdstegningerne og især, at få taget mig sammen til at forsøge at lave de nye luger. Jeg ved nu hvad jeg skulle have gjort anderledes, men nu er den færdig og jeg er tilfreds med resultatet. Den er da i det mindste langt mere korrekt end noget andet jeg har set. Fatter ikke at det ikke er set tidligere, for det er da gamle og kendte fotos.

« Senest Redigeret: Juni 20, 2020, 16:24:06 pm af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #10 Dato: Juni 21, 2020, 17:59:39 pm »

Panzerbefehlswagen 38 Hetzer fra 1./Heeres-Panzerjäger-Abteilung 731 efteråret 1944 i Letland.

Det er Dragons ca. 25 år gamle sæt nr. 6060 med RBM løb og antenne, samt Schatton stjerneantenne og CMK udstødning.
Ja jeg laver dem jo i serier hvis jeg kan. Denne serie blev altså kun på to, men så har jeg også i alt 8 forskellige på Hetzer undervogn. Der udestår så kun den med 15 cm.

Logget