Danske Modelbyggere Forum

• Juni 03, 2020, 14:55:37 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hasegawa 1/32 Lockheed F-104G Starfighter  (Læst 1096 gange)

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
Hasegawa 1/32 Lockheed F-104G Starfighter
« Dato: Juni 26, 2017, 21:31:52 pm »

Jeg arbejder på en Starfighter, der skal bygges som R-754 fra ESK 726, som den så ud tæt på sin udfasning i april 1986. Man skal forestille sig, at den står på en standplads under motoropstart, hvor piloten med fingrene viser sin klarmelder, hvor mange tusind omdrejninger motoren kører med.

Det er min første 1/32-model nogensinde, og jeg overtog den som påbegyndt. Med i købet fulgte cockpit, lemme til hjulbrønde og landingshjul i resin fra True Details. Dertil har jeg føjet en resinudstødning fra Aires, Martin Baker Mk. GQ-7-sæde fra Eduard Brassin (#EBR32048), fotoætsede cockpitdetaljer fra Eduard og en resinpilot fra PJ Productions; se: http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=6527.0.

Indtil videre har jeg lavet piloten (jf. link) og sædet, indsat cockpittet og samlet skroget. Cockpit-’karret’ måtte på en gevaldig slankekur for overhovedet at kunne være inde i skroget, og flere dele måtte trimmes, før de passede, men jeg er godt tilfreds med resultatet. Her er sæde og pilot blot prøvemonteret:

Jeg har scratch-bygget en lille elektronikboks, som klarmelderen åbner under motoropstarten. Heldigvis kommer der en lem på, som delvist vil skjule, at jeg ikke borer ret præcist:

Udstødningen fra Aires, som er noget mere detaljeret end sættets egen:

Hvad angår skroget, kan bagpartiet og næsen afmonteres, så modellen fremstår med blottet motor og radar, og luftbremserne og kanonbrønden kan åbnes. Det påvirker pasformen – det synes jeg, man ser af og til – og f.eks. var bagpartiets diameter en anelse større end resten af skrogets - altså må der slibes. Desuden er sættet er født med hævede panellinjer og nitter, men heldigvis var hovedparten af arbejdet med at fjerne disse og ridse nye panellinjer gjort af sælger, så det bliver overkommeligt at færdiggøre.

Det er en halvstor model, 55,7 cm lang, så jeg måtte lige en tur udenfor (på en nyanlagt terrasse) for at få den i fuld figur:

...og for at få piloten i naturligt lys under en nedgående sol:

/ J:J
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Hasegawa 1/32 Lockheed F-104G Starfighter
« Svar #1 Dato: Juni 26, 2017, 21:50:20 pm »

Uha, det bliver godt. Meget bedre, end sælger ellers ville have formået. ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus
« Svar #2 Dato: Juni 26, 2017, 21:52:41 pm »

Den bliver meget interessant at følge. Fed flyver.
Logget
Per M

Færdige 2020
F-8E Crusader
F-100C Super Sabre
QF-100D Super Sabre
F-35 Draken
F-4N Phantom

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #3 Dato: Juni 27, 2017, 07:40:06 am »

Hej

Det ser meget lækkert ud. Man kan sige hvad man vil. Starfighter er hverken Stealth eller kan vende på en tallerken i luften - men der var nu noget over det når 'Fløjtetønden Olivia' satte fut i maskineriet og startede på fuld efterbrænder. Det var der noget ved!

mvh

Flemming
Logget

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Juni 27, 2017, 22:36:36 pm »

Tak, Flemming. Jeg har altid været fascineret af Starfighteren, selvom jeg er for ung til rigtigt at kunne huske den i dansk tjeneste. Jeg har dog set et par tyske. Og selvom kært barn har mange navne, har jeg ikke hørt "Fløjtetønden Olivia" før :o. Blev den virkelig kaldt det, og hvor stammer det fra (hvis du ved det)?

/ J:J

Logget

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #5 Dato: Juni 27, 2017, 22:47:49 pm »

Hej

Nej det er nu bare noget jeg kalder den. Hvis du havde hørt en Starfighter taxie og gasse op vil du have bemærket at den har en karakteristisk fløjtende lyd.

mvh

Flemming
Logget

TorbenMSørensen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #6 Dato: Juni 28, 2017, 08:46:38 am »

Jeg boede fra jeg var 10 år til 16 år gammel i nærheden af Herning. Der fløj jævnligt både Draken og Starfighter henover og jeg lærte meget hurtigt at kende forskel på lyden. Draken lyder nærmest som en overdimensioneret blæselampe mens Starfighteren har en hylende/fløjtende lyd.

Det var jo dengang i de gode gamle Fart og Tempo-dage, så Dan Cooper, Starfighter-pilot par excellence og manden som burde være ½ meter kortere med alle de gange han blev skudt ud med katapultsæde, var jo det store idol! Og da familien var på campingferie i Frankrig i sommeren 1972 stod vi uden for Ronchamp og to jagerfly fløj henover, og min mor sagde. "Torben, hvad er det for nogen?" og jeg svarede omgående: "Mirage." Mine to andre idoler var jo Smack og Tailer!

Mvh  TorbenMSørensen
Logget
Mvh  TorbenMSørensen

Søren Timm

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
  • Galten
« Svar #7 Dato: Juni 28, 2017, 09:29:36 am »

Hej Jacob

Det ser godt ud. Starfighter er et lækkert stykke flyvemaskine. Har selv bygget revells 1:32 i mine drengeår.
Synes dog betonfliserne du har brugt i dit diorama er lidt ude af skala om end de er rigtig lækkert patineret med skrabemærker. (hehe)
;-) :-)
Logget
venlig hilsen

Søren Timm Christensen

Færdiggjorte projekter 2020:

http://www.aros-aamk.dk/

Rudolph

• Modelbygger
« Svar #8 Dato: Juni 28, 2017, 12:56:36 pm »

Der var også nogen der kaldte Starfighteren: "En gravid synål med barberlad på tværs"!
Logget

Johan Søltoft

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: Juni 29, 2017, 12:21:32 pm »

Jubii, en flybygger der sætter en pilot i flyet og så er det i øvrigt en flot udført figur.
Jeg klapper i mine små tykke hænder.

MVH Johan.
Logget
Johan Søltoft.

olewestphalen

• Modelbygger
  • 50 år med modeller, fhv I-Hawk FCO, politiaass.
« Svar #10 Dato: Juni 29, 2017, 15:59:06 pm »

Spændende. Har selv gang i en Hasegawa som skal blive dansk engang, hvis den ikke bliver skrotte til fordel for en to sædet Italeri.
Som barn boede jeg i Søborg og havde fornøjelsen af Starfighteren i lav hastighed og højde under indflyvning til VÆR. Det var nu mest tyskere med godt med hyl og konstant filen med gashåndtagene hvilket tydeligt hørtes.
Logget
Militærfly i 1:32 er sagen

Ostermann

• Lettere øvet
  • **
« Svar #11 Dato: April 09, 2020, 10:55:49 am »

Spændende og super flot JJ. Er du mon kommet længere i projektet?

Hilsner fra Karsten
Logget
When my flying days are over and from this world I´ll pass - remember to bury me upside down - so the world can kiss my ass.