Danske Modelbyggere Forum

• September 28, 2023, 13:50:47 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Boremaskine "trick"  (Læst 1049 gange)

lhp

• Lettere øvet
  • **
Boremaskine "trick"
« Dato: April 19, 2021, 04:52:34 am »

Jeg er nok ikke den eneste der har en Proxxon MiniMot boremaskine (selv om der sikkert også er mange der har en Dremel - jeg ved ikke om tricket virker til den.)
Til min maskine har jeg tre forskellige kæber, til forskellige tykkelser bor og fræsere. Men desværre er maskinens omdrejningshastighed så høj, at den smelter polystyren. :-( Jeg har derfor længe tænkt på om jeg kunne finde et mikroborehovede til at sætte i en almindelig akku bore/skruemaskine, men ikke fundet noget.

For et år eller to siden købte jeg i Harald Nyborg en mikro bore/slibemaskine (i samme "stil" som Proxxon, bare i grimt rødt plastic, og med en elendig kæbe med fire bakker i stedet for tre.) Jeg tror den kostede 98,- eller deromkring, den er dog ikke i sortimentet for tiden - det kommer den måske igen. I dag fik jeg en pludselig indskydelse, og checkede om en Proxxon kæbe ville passe i den, og sørme jo, akslen har samme hul og udvendige gevind. Så skilte jeg maskinen ad (den er virkelig ikke ret meget bevendt) og tog akslen af motoren. Den passer fint i min Bosch akku boremaskine og er så vidt jeg kan se uden slør, så nu kan jeg bruge selv de tyndeste bor med den (eller andre boremaskiner), og med langsomme omdrejninger.
Logget

olewestphalen

• Modelbygger
  • 50 år med modeller, fhv I-Hawk FCO, politiaass.
Sv: Boremaskine "trick"
« Svar #1 Dato: April 19, 2021, 10:45:33 am »

Er der nogen der kender til en lille batteridrevet og langsomt kørende boremaskine? Generelt synes jeg at de gængse mærker i Micro boremaskiner er for store til plastiv model arbejde.
Logget
Militærfly i 1:32 er sagen