Danske Modelbyggere Forum

• Juli 12, 2020, 04:11:08 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: ACCEPTERET: 1/32 Tamiya P-51D mod 1/32 Revell Me262  (Læst 712 gange)

Thomas Lund

• Moderator
  • Bygger som en pro
ACCEPTERET: 1/32 Tamiya P-51D mod 1/32 Revell Me262
« Dato: Marts 29, 2020, 01:44:16 am »

Så kom an

1/32 Tamiya P-51D
« Senest Redigeret: Marts 30, 2020, 09:41:22 am af Thomas Lund »
Logget

Allan

• Lettere øvet
  • **
Sv: Nogen der vil forsøge at skyde en P-51D Mustang ned i Europa ?
« Svar #1 Dato: Marts 29, 2020, 19:52:44 pm »

Jeg kunne da gøre et forsøg.  :P

Har lige fået en Revell ME262 ind ad døren. Den skulle nok kunne give en Mustang problemer.
Logget

Thomas Lund

• Moderator
  • Bygger som en pro
Sv: ACCEPTERET: 1/32 Tamiya P-51D mod 1/32 Revell Me262
« Svar #2 Dato: Marts 30, 2020, 09:43:00 am »

Fedt Allan !!!!

Men du ved godt at med mindre du bygger din 262 med hjulene oppe så var det Mustangen der havde overtaget :-)

Jeg finder lige ud af hvilket skema jeg vil lave min i...

Jeg har også lige fået Revells 262 ind af døren, dog natjager versionen... Har tidligere lavet Trumpeters 262... lækker maskine

Sæt i gang !!
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Marts 30, 2020, 10:29:05 am »

Ja, var det ikke primært når 262-erne lagde an til landing (= havde hjulene nede), at P51 (og andre allierede maskiner) var i stand til at nedskyde Me-262?

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
Vought "Kingfisher" 1:48-Dio.
DH Dragon Rapide 1:48
Hawker Typhoon 1:48
Igang:
Lockheed P-38 Lightning 1:48
RSO/Dansk Vestkyst 1944 1:35-Dio.
Britisk inspektion af tysk mini-ubåd 1:35-Dio.
Kommende:
Citroen "Hold-up" i Paris 1944 1:35-Dio.
Renault UE + Bren Carrier "Last stand at Dunkirk 1940" 1:35-Dio.
Airspeed Horsa 1:35. "Pegasus bridge". Måske dio.
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35-Dio.
"Glacier Girl" - nødlandet i Grønland 1:48-Dio.
T-33 "Over Bay of Pigs" 1:48.
+ meget mere!

Thomas Lund

• Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #4 Dato: Marts 30, 2020, 10:50:05 am »

Jeps. Tyskerne var meget presset på alle fronter incl fremskaffelse af materialer.

Jumo motoren i 262eren havde det problem at de ikke kunne skaffe tilstrækkelig gode materialer til turbine delen. Når en jet motor kører på konstante omdrejninger så har den et vist luft flow igennem og der hældes så en nøje afstemt mængde brændstof ind hvilket giver en bestemt temperatur til turbinen. Men hvis du vil øge motor kraften så hælder du mere brændstof ind, hvilket giver mere knald på gassen til turbinen. Den spinner så op i højere omdrejninger og trækker kompressoren med så luftstrømmen øges og det hele hænger sammen igen - incl temperaturen. Men INDTIL motoren kommer op i omdrejninger så vil mere brændstof og for lidt luft give en høj temperatur ind i turbinen og det kunne materialerne ikke holde til så at give gas skulle ske meget forsigtigt (læs langsomt). Når en 262 pilot skulle give mere gas var hans øjne naglet til turbine temperatur måleren.

Ikke noget problem i kamp. Sørg for at der var max power på når du gik ind i kampen og hold den der. Men når de skulle lande så var de naturligvis på meget lavt blus og de kunne ikke blot smække gashåndtaget til fuld kraft hvis de blev angrebet, så de var meget sårbare der... det fandt de allierede jo hurtigt ud af

I regulær luftkamp skulle man være overordentlig heldig hvis man kunne få skud ind på en 262er
Logget

Allan

• Lettere øvet
  • **
« Svar #5 Dato: Marts 30, 2020, 12:08:26 pm »

Fedt Allan !!!!

Men du ved godt at med mindre du bygger din 262 med hjulene oppe så var det Mustangen der havde overtaget :-)

Jeg finder lige ud af hvilket skema jeg vil lave min i...

Jeg har også lige fået Revells 262 ind af døren, dog natjager versionen... Har tidligere lavet Trumpeters 262... lækker maskine

Sæt i gang !!

Det var faktisk min mening at bygge den med hjulene oppe. Synes flyvere ser bedre ud når de... Nå ja... Flyver... Og jeg hader at bygge landingsstel så...  :P

Det er dog næsten synd når nu sættet er designet til at man kan bygge den med lugerne åbne. Men på den anden side, der skulle gøre det noget nemmere at bygge den.

Det bliver noget af et eksperiment, det her... Har faktisk aldrig bygget i 1/32 før. Plejer at holde mig til de mindre skalaer. Men det er altså en lækker maskine, og når den nu lige var til salg på Facebook kunne jeg ikke nære mig.

Jeg har en pilot på vej fra Super-hobby, men jeg kan jo sagtens begynde at samle cockpittet alligevel. Jeg kan se der er en del flere detaljer end på min 1/72 Super Sabre, så det kommer nok til at tage lidt tid.  ;D

Det mest interessante, tror jeg, bliver at regne ud hvordan jeg skal få den placeret på en base. Den vejer jo godt til i forhold til en 1/72 flyver, så skal have forankret en pind fornuftigt i kroppen. Logisk set vil det vel være bedst at placerer den ved balancepunktet, men så skal jeg bore igennem hjulbrønden og jeg kommer muligvis i karambolage med cockpittet. Så kan godt være jeg skal monterer den lidt længere bagud. Det skal jeg lige tænker lidt over...
Logget

Thomas Lund

• Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #6 Dato: Marts 30, 2020, 13:46:31 pm »

Ja der er flere detaljer i en 32 flyver, men du skal bare betragte hver sektion (cockpit etc) som en model i sig selv så kommer det til at gå fint.

Mht stand så den kan være flyvende... hvad med to klare akryl stænger af samme diameter som udstøgningen, stukket op i samme (måske bukket først). Så kan du male gul/rød/orange gennemsigtigt tæt på motoren og lidt røg farvet længere væk... ?? Måske en udfordring at få de to 'løg' der sidder i udstødningen til at være der samtidig - måske bore et hul i den del af stangen der går ind i motoren ??
Logget

Allan

• Lettere øvet
  • **
« Svar #7 Dato: Marts 30, 2020, 15:24:56 pm »

Ja der er flere detaljer i en 32 flyver, men du skal bare betragte hver sektion (cockpit etc) som en model i sig selv så kommer det til at gå fint.

Mht stand så den kan være flyvende... hvad med to klare akryl stænger af samme diameter som udstøgningen, stukket op i samme (måske bukket først). Så kan du male gul/rød/orange gennemsigtigt tæt på motoren og lidt røg farvet længere væk... ?? Måske en udfordring at få de to 'løg' der sidder i udstødningen til at være der samtidig - måske bore et hul i den del af stangen der går ind i motoren ??

Hmmm...

Jeg havde tænkt på en enkelt akrylstang placeret centralt. Normalt bruger jeg 3 eller 4 mm til den slags, men til en 1/32 model skal den nok være tykkere.

Men sat ind i udstødningen...? Det er værd at overveje. Men som jeg husker det, så kommer der generelt ikke meget røg ud af motorerne når de køre, så ved ikke hvor realistisk det vil se ud. Og ja, det vil nok kræve at man fjerne de to "løg" for at kunne få stangen ind. Og så vil jeg hellere have en enkelt stand centralt.

Men jeg regner med at starte med cockpitet, så der er tid til at tænke over det.  ;D
Logget

Thomas Lund

• Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: Marts 30, 2020, 15:40:46 pm »

Det var også bare et alternativt forslag for at få tankerne til at køre...

Jeg har besluttet mit emne...

Urban L Drew skød de første to Me262ere ned i denne maskine... (fnis)... ganske vist under start, men All's fair in love and war

Logget

Allan

• Lettere øvet
  • **
« Svar #9 Dato: Marts 30, 2020, 21:58:36 pm »

Jeg har endnu ikke lagt mig fast på et farveskema. Den tid, den sorg...  :P

Jeg har fået limet lidt på cockpittet her til aften. Samlingerne er ikke 100% perfect, så jeg ville vældig gerne sætte de to sider på for at rette det hele op og få lagt lidt putty ind i revnerne så det ser ordenlig ud. Men jeg er bange for, at jeg ikke vil kunne få pilotten på plads når først der er limet sammen, så indtil videre må jeg vente.
Logget

Thomas Lund

• Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: Marts 31, 2020, 09:18:22 am »

Jeg er klar til at starte

Et ustartet sæt

Og en lille smule tilbehør fra skuffen :-)

Logget

Thomas Lund

• Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #11 Dato: April 01, 2020, 09:53:34 am »

Og nu (endnu) et startet sæt

Logget

Allan

• Lettere øvet
  • **
« Svar #12 Dato: April 01, 2020, 22:28:12 pm »

Og nu (endnu) et startet sæt

Ser godt ud indtil videre.

Vil du bygge den med åbne luger så man kan se motoren?
Logget

Allan

• Lettere øvet
  • **
« Svar #13 Dato: April 01, 2020, 22:30:55 pm »

Jeg fik samlet kroppen her til aften. Helt spøjst at kunne lukke den så hurtigt, men resten skal sættes i fra bunden så det er vel som det skal være.

Det er kun selve kroppen der er limet. Resten er bare sat løst fast for at sikre at det hele passer sammen og at kroppen holder den rigtige form.
Logget

Thomas Lund

• Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #14 Dato: April 01, 2020, 22:31:57 pm »

Er fristet da motoren er mega lækker, men jeg synes at det meste af dette fly's personlighed ligger i nose-art'en så nok ikke. Der er nogle magneter med og lugerne er ultra tynde så det skulle kunne lade sig gøre at have dem så de kan tages af og på... vi får at se
Logget