Danske Modelbyggere Forum

• Juni 03, 2020, 01:36:41 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 9. april  (Læst 480 gange)

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
9. april
« Dato: Marts 30, 2020, 16:00:54 pm »

Ny bog

Har man interesse i Besættelsen, er der lige udgivet en interessant bog, der drager nogle indtil nu ukendte aspekter frem. Bl.a. englændernes plan om at inddrage Danmark, ved flådeangreb i den østlige Østersø med en meget stor styrke, samt englændernes udtalelser om, at Danmarks neutralitet ikke ville blive respekteret.

Se nærmere detaljer her: http://www.universitypress.dk/shop/%e2%80%9dder-er-intet-3809p.html

Hilsen Bjørn
Logget
Intet hjem uden en Sturmgeschütz.

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
Sv: 9. april
« Svar #1 Dato: Marts 31, 2020, 07:57:37 am »

Som ovenstående link viser, er det billigst at benytte det tilbud som Syddansk Universitet har.  :) Arnold Busk tager 299 kr. En internetboghandel vil have 311,50 kr. og 30 kr. i porto.  >:(

Hilsen Bjørn
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #2 Dato: April 06, 2020, 09:30:46 am »

Så har jeg kastet mig over bogen og jeg er ikke blevet skuffet. Har man interesse for Besættelsen, er det en bog der lige får vendt op og ned på noget af den viden, man havde i forvejen.
Steen Andersen har skrabet alle de kilder sammen, som kan sætte os i stand til at fornemme, hvad man vidste, hvilke dispositioner man tog og hvorfor man valgte sådan. Man må tænke på, at situationen var ganske anderledes efter krigen end før krigen. Mange bøger og mange Kloge-Åge udtalelser har som udgangspunkt, at englænderne er “the good guys” hvilket bestemt ikke var tilfældet i 1939/40. Bare tag sådan en som Anders Fogh Rasmussen, der jo tydeligt demonstrerede enhver mangel på at kunne sætte sig ind i hvordan det var i 1940, men tog stilling ud fra hvordan verden så ud, mange årtier senere.

I bogen dukker mange oplysninger op, som jeg personligt ikke anede noget om: At Stauning i 1937 kontaktede tyskerne for at få en ikke-angrebspagt, at englænderne absolut ikke accepterede pagten, hvilket er i modsætning til hvad der er blevet skrevet efter krigen, at frygten for en tysk annektering af Nordslesvig holdt politikerne fra at mobilisere i Sønderjylland, at England ikke anerkendte Danmarks neutralitet, at englænderne var ved at sætte en angrebsplan i værk, der involverede tre Queen Elisabeth slagskibe og en del slagkrydsere i et angreb på Tyskland i den vestlige del af Østersøen. Der var en del logistik i det, der ville have inddraget både danske og svenske landområder. Planen blev skrottet, da tyskerne besatte Danmark kort tid før den skulle sættes i gang.

Jeg sidder bare og undrer mig over, at der skulle gå så mange år, før en historiker gravede netop disse oplysninger frem. De har jo været der hele tiden, men måske ingen tidligere har orket eller villet se dem. Det har været et stort arbejde, at skulle læse alle disse kilder igennem og se de store linjer i det.
Jeg synes at Steen Andersen er sluppet godt fra det. Bliver hans næste bog om retsopgøret baseret på den samme metode, bliver der noget at glæde sig til i 2021.

Jeg kan ikke finde nogen anmeldelser af bogen, men det er jo nok fordi, den ikke handler om corona.  ::) Det er åbenbart det eneste journalisterne kan skrive om i disse tider. Alle medier løber efter den samme bold. Ikke videre begavet.  :o

Nemmeste og billigste måde at få fat i bogen, er at bestille direkte fra SDU. Link:
www.universitypress.dk/shop/%e2%80%9dder-er-intet-3809p.html

Hilsen Bjørn
« Senest Redigeret: April 06, 2020, 09:44:14 am af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
Sv: 9. april/Film
« Svar #3 Dato: April 07, 2020, 10:16:00 am »

Her er en video som lige er blevet lagt op på youtube. Den indeholder dele af en instruktionsfilm, som jeg aldrig har hørt om før. Den viser hvordan de danske soldater var udrustet og hvordan de kæmpede for 80 år siden den 9. april.
Den bliver kommenteret af Steen Andersen.
Link: www.youtube.com/watch?v=sPHqe8S0SXg&feature=youtu.be

Hilsen Bjørn
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #4 Dato: April 09, 2020, 07:51:02 am »

Det bliver åbenbart så det eneste af lødig karakter der markerer 80-året.
DR sender en 10 år gammel udsendelse og i andre medier er det tyndt eller helt fraværende.  >:( Politiken bringer et foto af henrettelsespladsen på Bådsmandstrædes Kaserne, nu Christania. Deres henvisninger til en side hvor man kan læse mere, viser sig ikke at virke.  ::)

Hilsen Bjørn
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #5 Dato: April 16, 2020, 10:23:49 am »

Så kom den første rigtige anmeldelse i disse coronatider: http://www.historie-online.dk/boger/anmeldelser-5-5/besaettelsen/der-er-intet-foruroligende-for-danmark

Hilsen Bjørn
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #6 Dato: April 19, 2020, 20:22:31 pm »

Logget