Danske Modelbyggere Forum

• September 24, 2023, 12:03:15 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Aros Open 9-10 september 2023 - info og tilmelding her: https://arosopen.dk

Forfatter Emne: Accepteret: T-55A mod. 81 vs. Kanonenjagdpanzer 90  (Læst 2841 gange)

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
    • Armorama - også alt andet
Accepteret: T-55A mod. 81 vs. Kanonenjagdpanzer 90
« Dato: April 19, 2020, 13:32:55 pm »

Har Miniarts fine T55 klar til en ussel imperialistisk udfordre ... (E8´eren gemmer vi til en anden god anledning...)

Der er dælme fyldt helt op i den æske..

« Senest Redigeret: Maj 06, 2020, 21:58:21 pm af Jan Klarbæk »
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
Sv: Udfordring: T-55A mod. 81 vs.??
« Svar #1 Dato: Maj 02, 2020, 10:42:09 am »

Det er dælme ikke meget modstand NATO er i stand til at mønstre....
Logget
"Jamen, så byg da!"

På et eller andet tidspunkt i mit liv flytter jeg til et sted hvor vejret måles i grader og ikke i mm. ...

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: Maj 03, 2020, 17:40:07 pm »

Hej Jan

Vi kan jo ikke have, at din T-55A uhindret erobrer den vestlige verden!

Hermed en udfordring der bliver din skæbne: En vesttysk Kanonenjagdpanzer 90 (Revell 1/35). Godt nok er kanonen blot på 90 mm, men vi vinder duellen ud fra en høj mobilitet, indgående lokalt kendskab til kamppladsen og en tårnhøj moral. Desuden er din pansring (og ildledesystem) dårligt, så du har under alle omstændigheder ikke en chance.

Sig til om du tør, og så bestiller jeg det hjem snarest.

Handsken er kastet :)

VH - Thomas

Logget
Seneste fem projekter:
- F-2A Mitsubishi (Hasegawa 1/72)
- F-100 Super Sabre (Italeri 1/72)
- FB-111A Aardwark (Hasegawa 1/72)
- Yak-28P Brewer (A-model 1/72)
- SU-17 Fitter (Modelsvit 1/72)

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Maj 04, 2020, 18:51:52 pm »

Tør.... TØR??? , jeg glæder mig til at køre i cirkler omkring dig på den centraleuropæiske slette  ;D

Det er bare en aftale, bestil du endeligt dit tårnløse misfoster, glæder mig iøvrigt til at se sådan en bygget.
Logget
"Jamen, så byg da!"

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Maj 05, 2020, 09:33:25 am »

Det er en aftale - jeg bestiller senere i dag.

Jeg har lige et byg, som jeg skal have afsluttet, og det sker inden for den kommende uge. Derefter er jeg klar om end mit arbejde også starter op, så byggetiden bliver måske lidt mere langstrakt end på det seneste! Jeg ser frem til at følge dit byg :)

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Maj 05, 2020, 22:32:37 pm »

Og i lige måde, det er ikke så tit vi ser sådan en svend bygget - min bliver også et længere projekt, der er mindst en mulliard dele i det sæt...
Logget
"Jamen, så byg da!"

Søren Leonhardt

• Garvet modelbygger
  • Århus
Sv: Accepteret: T-55A mod. 81 vs. Kanonenjagdpanzer 90
« Svar #6 Dato: Maj 07, 2020, 20:38:26 pm »

Jeg glæder mig over at nogen alligevel vil forsvare NATOs ære  :) :)
Logget
Igangværende projekter:
 Thermopylae sejlskib - Revell 1:100
 Musashi  - Fujimi 1:700
 Me 109 G6 - Hasagawa 1:72
 Me 109 F4 - A-Z Models 1:72
 Ferdinand  - Dragon 1:72
 Tiger 1 - Zvezda 1:72

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #7 Dato: Maj 13, 2020, 20:42:42 pm »

Hej

Så er Kanonenjagdpanzer 90 - den tårnløse sejrherre og forsvareren af NATOs ære - landet på matriklen! Alene navnet i sig selv borger for sejr ;)

I forhold til selve sættet, så må jeg nok konstatere, at vi er et stykke fra Tamiya-standard, som jeg ellers er forvænt med, men det afholder mig ikke fra at gøre forsøget. Byggelogs på nettet afslører, at det er et middelmådigt sæt i bedste fald.

Nå, men nu lader jeg det lige modne lidt, og så siger jeg til, når jeg starter op.

VH - Thomas

Logget
Seneste fem projekter:

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #8 Dato: Maj 13, 2020, 22:31:22 pm »

Spændende, min t-55 er påbegyndt, billeder følger :)
Logget
"Jamen, så byg da!"

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #9 Dato: Maj 24, 2020, 16:56:48 pm »

Hej

Så er jeg startet op på min KAJaPa :) Det er ikke et imponerende sæt, men ved hjælp af lidt putty og weathering, så går det nok. Antallet af dele er til gengæld ganske overskueligt, hvilket faktisk passer mig rigtigt fint, da jeg har brug for noget simpelt!

Små 1½ time senere ser det sådan ud:

Der er ikke nogen sidepansring på vognen, så hjul og bælter bliver synlige. Jeg tænker derfor at male hjulene inden montering, da gummibelægningen skal males i antrazit. Siderne af vognen skal ligeledes have lidt ekstra opmærksomhed, da samlingerne ikke er helt OK.

Nå, men nu er jeg i det mindste kommet i gang.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: Maj 28, 2020, 18:53:12 pm »

Spændende, her er mit byggeri ramt af vejrlig - arbejderne fra fabrikken i Ural er sendt i marken på de omkringliggende kollektiver for at så....

Meen mon ikke der kommer et billede snart...
Logget
"Jamen, så byg da!"

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #11 Dato: Maj 31, 2020, 11:20:21 am »

Det er jo den rene armod, når høsten går forud for 5-årsplanen, men held og lykke med det og jeres civilbefolkning har jo lidt mere end nok.

Her er projektet gennemsyret af tysk effektivitet - eller det er måske så meget sagt. Hvis jeg havde brugt tiden på byg i stedet for at læse om KaJaPa (læs se Youtube videoer), så var jeg nok allerede færdig :) Nå, men det er faktisk en interessant historie, og i bund og grund så fortsatte de med KaJaPa udviklingen af deres panserjagere fra 2. WW. Det er også interessant at hæfte sig ved, at produktionsomkostningerne var det halve af en Leopard 1, og det har nok været et argument i sig selv i forbindelse med genopbygning af deres væbnede styrker i 1950-60erne.

Lidt om bygget. Jeg er færdig med samlingen, og jeg har valgt at montere alt undtagen MG og hjul. Andre gange maler jeg værktøj og andet seperat, men denne her gang prøver jeg noget andet. Jeg skal nok lade være med konstant at pive over sættet, men det er godt nok groft og uden de helt store detaljer. Det er også interessant, at ca. halvdelen af delene bruges på samling af hjul. Bemærk også, at jeg har forkælet den med et metalløb og antennesokler er fra mit eget overskudlager.

Her er nogle billeder:

God høst - vi tyskere smutter på nudiststranden, der er jo godt vejr 8)
Logget
Seneste fem projekter:

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #12 Dato: Juni 01, 2020, 08:38:30 am »

Den er fandme cool, Thomas!
Logget
Sturmer

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #13 Dato: Juni 01, 2020, 16:07:49 pm »

Tak Stormer :) Ud over at den er cool, så er den også lidt speciel, og nogen påstår, at det ikke en gang er en kampvogn, når den ikke har noget tårn! Den diskussion har jeg aldrig helt forstået, da den skal det samme som dem med tårn - nemlig nedkæmpe fjendtlig panser og støtte infanteriet.

Nå, men der er faktisk også sket lidt i det gode vejr i dag, da jeg er startet op med malingen.

Vognen har fået en gang grå primer. Det er sjældent, at jeg gør det, men netop på denne her model valgte jeg at gøre det. Det gav faktisk lidt til vognen, og det gav mig en følelse af, at jeg måske kan få noget godt ud af den.

Her er et par billeder:

Dernæst selve malingen af vognen. KaJaPaén har været en tre bemalinger 1. brun og grøn, 2. helfarvet grøn (se nedenfor) og endelig 3. den klassiske NATO-camouflage. Desuden har de også malet dem i vintercamouflage, hvor den hvide farve blev malet meget groft med brede pensler - det ville jeg aldrig kunne gengive på en model.

Jeg har valgt nr. 2 mulighed. Her havde jeg lidt hovedbrud, da der ikke var en klar konvertering fra Revell nr. 42 (oliven gul mat) til Tamiya, der er mit foretrukne mærke. Efter læsning af diverse byggelogs, så faldt jeg dog over en, der skrev, at jeg blot kunne bruge Tamiya XF-51 Khaki drab, og ganske ukritisk brugte jeg så den, og jeg tænker, at den er inden for tolerancen:):

Næste skridt bliver så klar lak, decals osv...

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:

Jan Klarbæk

• Global Moderator
  • Bygger som en pro
« Svar #14 Dato: Juni 05, 2020, 09:38:47 am »

Ser rigtigt godt ud Thomas, jeg kan godt se jeg skal til og ind i kampen!

Det er et spøjst koncept, men det må være de gode erfaringer med Stug III der har fået dem til at fortsætte udviklingen.

Selv om det ikke er det bedste sæt, tænker jeg ikke der har været så meget detalje på vognen i virkeligheden, jeg husker den fra Münster som meget ren i designet.
Logget
"Jamen, så byg da!"