Danske Modelbyggere Forum

• August 07, 2020, 14:51:12 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: SÅ prøver vi igen  (Læst 542 gange)

Larsen

• Nyt medlem
  • *
SÅ prøver vi igen
« Dato: Juli 06, 2020, 00:04:38 am »

Hejsa alle

Jeg ved ikke rigtig om det her hører hjemme her, for det er lidt af hvert... på forhånd undskyld.

Jeg har for mange år siden... læs 20+ bygget en del byggesæt, meget scifi men også andet.

Byggesættene har jeg endnu... også dem der aldrig blev færdige. Jeg har også malingen endnu... en hel del af den virker også endnu, det er Humbrol. for nolge år siden gik jeg dem alle igennem, og blev meget forundret over at der var så mange der stadig virkede.

så døde det hele desværre lidt ud igen, men nu skal der ske noget. Jeg har fået bestil et kampvogns byggesæt fra Tamiya, fordi jeg tænker der er store chance for at det godt kram, og jeg har aldrig bygget en kampvogn før, men altid haft lyst til det.

Bordet i skuret er ryddet så det ligner en modelbyggers hule igen  ;)

Nu er det mega længe siden jeg har lavet noget af denne her slags og jeg kan da også se at der er sket en hel del.

Jeg fandt min BRONCO ubåd frem som jeg var begyndt på, tror vist jeg har en gammel tråd her på forum et sted.

Jeg har investeret i noget Tamiya maling, for jeg vil ærligtalt godt prøve noget andet en Humbrol og jeg kender ikke Vallejo maling.

Men jeg skal lige love for at jeg er på dybt vand, jeg har som sagt altid brugt Humbrol.

Jeg håber at der er nogle af jer der vil svare på nogle spørgsmål.

1.Hvad dælen fortynder jeg en Tamiya maling med? jeg har købt Tamiya lacquer thinner... men ikke X-20a... Nolge påstår den virker og andre ikke. nogle påstår at man kan bruge vand, andre isopropyl alkohol. Youtube er ikke din bedste ven, for amerikanerne har deres helt egne midler som vi vist ikke altid kan få fingrene i. Mr color.
2. det virker som om Vallejo er den helt store spiller spiller, har jeg valgt forkert?
3. Jeg blandede lidt fortynder i min nye Tamiya grunder og sprøjtede din på min lille ubåd. det malingen kunne tørres af og sågar skylles af med varmt vand... UPS. jeg skulle nok have brugt x-20 i stedet? Og jeg tror også den blev for tynd, men nu havde jeg altså blandet den i bøtten efter - Andy's Hobby Headquarters - anvisniger.
4. Jeg ved godt at man blander særskilt for hver gang, men nu havde han jo sagt at det virkede og det var jo bare grunderen.

på vej hjem fra sommerhuset i Blokhus, fandt jeg ud af at vores vej næsten gik forbi MID hobby i Viborg. Jeg fik familien overtalt til at vi skulle en tur forbi på hjemvejen. Jeg blev dog noget overrasket da jeg spurgte de ellers flinke ekspedienter om nogle råd i forhold til pannelliners, washes og hvordan man fortynder en Tamiya maling... det vidste de ikke så meget om. faktisk slet ingen ting. så jeg måtte prøve mig lidt frem... Familien synes i øvrigt ikke det var helt så spændende som mig ???

Jeg har som sagt bestilt en kampvogn og noget maling, det er imidlertid også ved MID hobby, men min pakke er ikke kommet endnu, selvom Bring siger at den skulle være kommet den 29. juni. De siger også at man skal henvende sig til afsenderen... så nu skal jeg også til at henvende mig til MID omkring dette, og når man ringer til dem, siger en venlig stemme at de har valgt at koncentrere sig om at besvare emails... LOL.

MEN... intet skal stå i vejen for at bygge igen. Hvis der er nogle af jer der vil fortælle mig, hvis I da bruger Tamiya maling, hvad jeg skal fortynde med, ville det hjælpe en del.
jeg går ud fra at konsistensen stadig skal være som mælk?
jeg har i øvrigt en virkelig gammel kopi af en Badger airbrush og jeg overvej at anskaffe mig en ny, jeg tænker iwata hp-cs. Har I andre forslag?

Nå men jeg er begyndt at fedte lidt rundt med min BSG jeg vil se om jeg ikke kan fixe de meget dårlige plader på siden ah "hovedet"... scratche lidt ;D

Sikke en masse, tak hvis du har læst det hele :)

Logget

klaus post

• Modelbygger
Sv: SÅ prøver vi igen
« Svar #1 Dato: Juli 06, 2020, 08:42:49 am »

Hej Larsen. Er det tamiya akryl skal du bruge x-20A. Jeg blander det ca 50/50 som skummetmælk.Mr color kan du få hos Superhobby.dk som er en polsk butik som jeg har handlet med mange gange uden problemer de tager dog kun pay pal.Ang. vallejo er det nok en smagssag nogle bruger mange forskellige malinger. Airbrush er jeg ikke selv så skarp i jeg har selv en Iwata neo trigger da jeg bedst kan styre den men Iwatas pakninger er ikke glade for lacquer thinner og cellulose fortynder det er Harder og Stenbecks derimod håber du kan bruge det til noget vh Klaus
Logget

Larsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Juli 06, 2020, 12:04:41 pm »

Hej Klaus

Tusind tak for det hurtige svar. Ja det er akryl malingen. Jeg måtte dog pille alt det danske forsigtigheds klister af for at læse det på glasset.... Jeg kunne selvfølgelig også have checket på nettet. Jeg har altid trået at tamiya maling var terpentin baseret. Er det man kalder enemal så?

Nå men tak for svar, jeg vil bestille mig noget x20a så.
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #3 Dato: Juli 09, 2020, 18:08:56 pm »

Enamel er emaljemaling og dermed terpentinbaseret, ligesom Humbrol. Jeg er også gammel bruger af Humbrol, men har da investeret i både lidt Vallejo, Ammo of MIG og AK Interaktive. Alle spanske producenter og alle laver både vandbaserede og emaljemalinger. Tamiya laver bla. lak (laquer) maling som tidligere blev brugt af RC folket til på lexan produkter, men nu bruges det også af nogen til plastbyggesæt. Det er bare noget hidsigt stads, da det er meget brandfarligt. Tamiyas andre farver synes jeg mere har en lugt af petrolium, så jeg ved faktisk ikke om hvilket opløsningsmiddel  man bør bruge. Om du burde have valgt Vallejo i stedet for Tamiya, er en smagssag. Prøv dig frem med begge typer; hver har sine fordele og ulemper.

At MID HOBBY ikke aner en snus om vejrligsslidtage m.m. undrer mig ikke, hvis det er de samme ejere som de år da de var i Randers. Deres speciale er RC big time! De forhandler plastbyggesæt, men det er så også det. Nu bor jeg ikke længere i Jylland, men prøv at tjekke op hos SMT Modeltog og Hobby i Skjern. De har de sidste år investeret i både plastbyggesæt, farver m.v. Så der tror jeg du har bedre chancer for vejledning, da togfolket ikke er uvant med slidtagebemaling på togstammer. Og det er i princippet samme teknikker man bruger.

God vind     
Logget

Larsen

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: Juli 10, 2020, 00:58:03 am »

Hejsa Runcare

Tak for dine gode forslag.

Jeg bestilte 2 dunke X20 hos modeltog i Skjern, og noget andet sjovt, men dagen efter ringede der en sød dame og spurgte om jeg ikke kunne bruge en anden fortynder for lige netop den jeg havde bestilt, kunne hun ikke skaffe lige nu. Alt det andet var ikke noget problem, men det havde jeg egentlig bare bestilt fordi der var 15 % rabat og for at få lidt mere ud af forsendelsen.

Så det er desværre umuligt for mig lige nu at skaffe noget tamiya X-20 a fortynder... Mega irriterende.

Derfor er jeg begyndt at samle kemikalierne ind til at lave den selv. men det tager tid og jeg er stadig ikke kommet igang med at male:-(

Sjovt nok så er isopropyl alkohol OGSÅ svært at finde i disse corona tider :-\
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: Juli 10, 2020, 12:20:41 pm »

Tja - isopropyl alkohol er jo også et rensningsmiddel. Så det er nok grunden. Det er en forbandet nævenyttig lille satan, vi har fået ind i samfundene >:( Den ligger beslag på ret så mange ting.......... :( :(
Logget