Hen over sommeren har jeg arbejdet on & off på et nyt projekt...

Det drejer sig om den svensk byggede vandflyver Thuling Type G.
Enoch Thulin, der var svensk flyve pioner overtager Avis og Nyropska skibsværftet og grundlægger AB Enoch Thulins flyfabrik i 1914.
Landskrona får dermed en stor industri i havneområdet med sin egen testbane og i krigsårene 1914 til 1918 vokser fabrikken og har
ved slutningen af krigen næsten 1000 ansatte.
I 1914 turnerede den tyske producent Albatros-Flugzeugwerke GmbH fra Berlin-Johannisthal i flere lande i Nordeuropa og viste deres nye fly, Albatros B.IIa.
På det tidspunkt blev det betragtet som et af de bedste primære trænerfly. Landingsudstyret og propellen blev imidlertid beskadiget, da de ankom til Sverige.
På grund af udbruddet af første verdenskrig kunne ingen reservedele sendes, og flyet blev interneret. Det blev repareret og brugt som træner af den svenske
luftvåben. Dette fly blev senere kopieret og produceret i Sverige af seks forskellige flyselskaber: Svenska Aeroplanfabriken (SAF), Södertelge Werkstäder (SW),
Marinens Flygväsende (MFV), Nordiska Aviatikbolaget (NAB), AB Thulinverken som Thulin C og Flygkompaniets Verkstäder Malmen ( FVM). Det var det første
militære trænerfly i Sverige og modtog betegnelsen SK 1 og Ö2 i det svenske luftvåben. Typen blev brugt indtil 1935.
Ved udbruddet af første verdenskrig havde den svenske marine brug for et fly der kunne forsvare neutraliteten. Thulin begyndte derfor at udvikle Thulin G
vandflyveren. Den 10. juli 1917 blev den første Type G lanceret i Landskrona til vandforsøg. Den næste dag blev de første flyafprøvninger udført.
Vandtestene viste, at flyets manøvrerbarhed på vand var dårlig, og at flyderne skulle omdesignes. Flyene blev leveret indtil november 1917 og blev placeret i
Karlskrona, Vaxholm, Landskrona, Hägernäs og Göteborg, hvor de deltog i neutralitetsvagten og havovervågningen. Flyene fik numrene 11-15.
Fly nr. 11 og nr. 12 havarerede og blev fuldstændigt ødelagt, mens nr. 14 blev ødelagt i en brand ved Galärvarvet i august 1921. Fly nr. 15 blev overdraget til
det svenske søfartshistoriske museum, som i 1934 deponerede flyet på det tekniske museum i Stockholm. Flyet blev senere overført til Flygvapen Museets
samlinger.

I dag finder 'Flygbåt No 15' på Flygvapenmuseum i Linköping.