Danske Modelbyggere Forum

• Maj 30, 2023, 15:46:04 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Akryl maling til pensel - erfaringer  (Læst 4815 gange)

Jakobht

• Nyt medlem
  • *
Akryl maling til pensel - erfaringer
« Dato: August 29, 2020, 14:35:54 pm »

Efter at have holdt pause med modelbygningen i snart 25 år, er jeg så småt startet op igen under Corona.

Har brugt Humbrol enamel maling i sin tid og har også fortsat med det på de to modeller jeg har lavet i denne , men kunne godt tænke mig at komme over på akryl maling da det gør det lidt lettere ift. rensning af pensler, undgå opløsningsmidler etc.

Modellerne er moderne kampfly, primært 1/72 - alt males med pensel.

Har kigget på Vallejo color og air, men kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer og anbefalinger.

På forhånd tak.

/Jakob

Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
Sv: Akryl maling til pensel - erfaringer
« Svar #1 Dato: August 29, 2020, 17:54:11 pm »

Hej Jakob.

Jeg har som du også holdt en længere pause (+ 30 år!), men er de sidste år kommet i gang igen.

Da jeg startede besluttede jeg at kaste mig ud i "fagre nye verden", og jeg anskaffede derfor en airbrush. Det har taget mig meget tid at lære den at kende - og jeg er ikke helt gode venner med den endnu - men omvendt har jeg ikke fortrudt, at jeg har investeret i et par airbrushes.

Min erfaring baserer sig derfor primært på Vallejo Air, men også lidt på Vallejo Color, da der fortsat er enkelte maleopgaver der kræver en god pensel. Så har du mulighed for det, så anskaf en airbrush. Det kræver lidt tid og tilvænning/øvelse, men du vil - efter min opfattelse - generelt opnå bedre resultater med airbrush. Og i forhold til mærker, så benytter jeg næsten udelukkende Vallejo. Dette skyldes dog ikke en vurdering af at de er bedst på markedet, men mere at min lokale hobby-pusher har et meget stort udvalg af alle Vallejo's farver og produkter.

Men prøv dig frem - og så i øvrigt velkommen tilbage til en dejlig hobby. :)

Mvh
Steen
« Senest Redigeret: August 29, 2020, 17:55:46 pm af SteenB »
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #2 Dato: August 30, 2020, 10:06:48 am »

Hej Jacob

Jeg er penselmaler og har de sidste 15 år (jeg vil slet ikke påberåbe mig at være ekspert - i øvrigt en ikke-beskyttet titel) været omkring en del fabrikater af akryl maling - Humbrol, Xtracrylix, Lifecolor, Vallejo, Model Master/Polly Scale, Revell, Citadel/Games Workshop/(Warhammer), Mr. Color Aqueous, Tamiya.

Start med nogen ordentlige pensler til akrylfarve - kunstmaler/(rød)mårhår, ja de er dyre - fra ca. 40,- pr stk, men de er gode. Humbrol dem der er i Airfix startersæt er faktisk gode. Prøv i en hobbyforretning - dem med papirklip og alt sådan, der har jeg senest fundet nogen meget brede aquarelpensler som er vildt gode (synes jeg).
Anskaf en del hen ad vejen i forskellige størrelser - eller lad vær'!
Pensler til olie/enamel maling er noget andet og fungerer ikke for mig til acrylmaling!

Maling skal fortyndes - prøv dig frem jeg kan ikke give nogen opskrift, men som andre har skrevet skal den have konsistens (som mælk). Jeg bruger demineraliseret vand. Lad være med at fortynde med propylalkohol - det kan give en meget underlig maling.

Selvom der står på malingen at den er til airbrush så prøv dig frem. Vallejo metal airbrush kan godt penselmales den skal bare nærmest drybrushes på - drybrush næsten ingen maling på penslen, maling på - tør den af i køkkenrulle - mal. Godt til detaljer der skal fremhæves i et cockpit. ;)

Vallejo penselmales fint. Få den ud af "flasken" så maling kan røres sammen - der ligger en klump pigment i som jeg ikke kan få til at blive rørt op ved at ryste. Generelt klumper pigment i "flaske"/bøtte så rør den ud ligesom enamel-maling.
Humbrol er også ok, men jeg har lidt bøvl med at få den fortyndet ellers en fin maling.
Xtracrylix god til penselmaling, findes kun som blank maling.
Lifecolor - jeg købte en hel masse for småpenge på et tidspunkt. Den er svær at fortynde til en ordentlig konsistens og giver let pensellinjer. Virker dog fint til mindre flader. Jeg forny'r ikke min beholdning.
Model Master/Polly Scale - virkelig god penselmaling. Nem at fortynde, lægge på i lag der tørrer op til en pensellinjefri overflade!
Revell - også en virkelig god penselmaling.
Citadel/Games Workshop - virkelig god penselmaling, dyr.
Mr. Color Aqueous - en virkelig god penselmaling, lugter af alkohol/fortynder men fortyndes med vand.
Tamiya - de blanke farver "X" kan penselmales. Brug en oliefarve pensel. Pensler til acrylfarve duer ikke rigtig. Ikke rigtig god at give ekstra lag da malingen opløser det underliggende. Kan fortyndes med propylalkohol. Besværlig at arbejde med men flot resultat.

God fornøjelse. :)

Carsten
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #3 Dato: August 30, 2020, 12:18:10 pm »

Det er netop ikke bundfald det drejer sig om - det er pigmentet som jeg skrev.
Bundfald er der ingen af os der vil have over på modellen!

Men jo, metoden er da helt sikkert gangbar. :)
Logget

Jakobht

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: August 30, 2020, 16:41:37 pm »

Tak for de mange svar og tips - jeg tror jeg giver Vallejo et forsøg. Midhobby har et stort udvalg, så tager turen derover og køber lidt til næste model.

Hilsen Jakob
Logget

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: September 18, 2020, 21:11:17 pm »

Må give Carsten ret - Lifecolor er YYYYRKK. Måtte smide 7 bøtter ud her i foråret: Indholdet kunne nærmest sammenlignes med stivnet silikonegummi. Jeg kunne knap nok hive det ud med en tang!!! (troede jeg kunne rense beholderne og genbruge dem. Nix). Så de restende skal ikke gemmes for længe. Humbrol kan derimod gemmes evigt; jeg har stadig ubrugte bøtter i brugbar stand, 40 år efter jeg købte dem. Måske er de ikke så 'in' længere. Men de er gode at have i reserve ;)
Logget