Hej Jacob
Jeg er penselmaler og har de sidste 15 år (jeg vil slet ikke påberåbe mig at være ekspert - i øvrigt en ikke-beskyttet titel) været omkring en del fabrikater af akryl maling - Humbrol, Xtracrylix, Lifecolor, Vallejo, Model Master/Polly Scale, Revell, Citadel/Games Workshop/(Warhammer), Mr. Color Aqueous, Tamiya.
Start med nogen ordentlige pensler til akrylfarve - kunstmaler/(rød)mårhår, ja de er dyre - fra ca. 40,- pr stk, men de er gode. Humbrol dem der er i Airfix startersæt er faktisk gode. Prøv i en hobbyforretning - dem med papirklip og alt sådan, der har jeg senest fundet nogen meget brede aquarelpensler som er vildt gode (synes jeg).
Anskaf en del hen ad vejen i forskellige størrelser - eller lad vær'!
Pensler til olie/enamel maling er noget andet og fungerer ikke for mig til acrylmaling!
Maling skal fortyndes - prøv dig frem jeg kan ikke give nogen opskrift, men som andre har skrevet skal den have konsistens (som mælk). Jeg bruger demineraliseret vand. Lad være med at fortynde med propylalkohol - det kan give en meget underlig maling.
Selvom der står på malingen at den er til airbrush så prøv dig frem. Vallejo metal airbrush kan godt penselmales den skal bare nærmest drybrushes på - drybrush næsten ingen maling på penslen, maling på - tør den af i køkkenrulle - mal. Godt til detaljer der skal fremhæves i et cockpit.

Vallejo penselmales fint. Få den ud af "flasken" så maling kan røres sammen - der ligger en klump pigment i som jeg ikke kan få til at blive rørt op ved at ryste. Generelt klumper pigment i "flaske"/bøtte så rør den ud ligesom enamel-maling.
Humbrol er også ok, men jeg har lidt bøvl med at få den fortyndet ellers en fin maling.
Xtracrylix god til penselmaling, findes kun som blank maling.
Lifecolor - jeg købte en hel masse for småpenge på et tidspunkt. Den er svær at fortynde til en ordentlig konsistens og giver let pensellinjer. Virker dog fint til mindre flader. Jeg forny'r ikke min beholdning.
Model Master/Polly Scale - virkelig god penselmaling. Nem at fortynde, lægge på i lag der tørrer op til en pensellinjefri overflade!
Revell - også en virkelig god penselmaling.
Citadel/Games Workshop - virkelig god penselmaling, dyr.
Mr. Color Aqueous - en virkelig god penselmaling, lugter af alkohol/fortynder men fortyndes med vand.
Tamiya - de blanke farver "X" kan penselmales. Brug en oliefarve pensel. Pensler til acrylfarve duer ikke rigtig. Ikke rigtig god at give ekstra lag da malingen opløser det underliggende. Kan fortyndes med propylalkohol. Besværlig at arbejde med men flot resultat.
God fornøjelse.

Carsten