Danske Modelbyggere Forum

• November 25, 2020, 03:40:35 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Preshading  (Læst 3166 gange)

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
Preshading
« Dato: April 15, 2011, 21:39:21 pm »

Preshading er en effekt, som typisk er med til at lave en nuanceforskel i bemalingen, så den derved ikke fremstår så generisk og uniform.
Den gængse måde (for undertegnede) er at grunde flyet i en farve, som er noget i stil med den farve, jeg ønsker den skal fremstå i, når jeg er færdig. I dette tilfælde skal undersiden af denne Draken have en blågrå farve, og undersiden males derfor først i en grå tone. Derpå males de enkelte panellinjer op - i dette tilfælde med en sort farve. Ideen med denne Draken er, at at det kun er panellinjerne, der skal være mørkere:

Man behøver ikke vente flere dage, før man går videre i processen. Selve preshadingen er normalvis så tynd, at den tørrer på ret kort tid og jeg har flere gange gået direkte fra preshading til selve slutbemalingen. I dette tilfælde fik den vistnok lov til at tørre lidt, inden den fik den blågrå slutfarve. Start med at give et par tynde lag. Du ønsker ikke at skjule de sorte streger, men du ønsker at bruge dem, så de visuelt fremstår som en naturlig del af flyets patinering. Så tynde lag!.
Effekten vil typisk ændre sig i takte med at malingen tørrer. Afhængig af om du vælger at preshade panellinjer med en mørk farve eller den centrale del af panelerne med en lys farve (eller en kombination heraf) så gå varsom frem. Du kan altid sprøjte mere farve på - det er straks sværere at tage malingen af.

Ønsker man blot et give en irregulær effekt kan man bare gå amok med sprøjtepistolen på må og få:

Derpå kan man sprøjte sin basisfarve, som derpå vil fremstå noget mere irregulær, end det ellers ville være tilfældet:

Man kan også efterfølgende lege med lidt postshading, hvor man lysner de centrale dele ef enkelte eller flere paneler. Det får mange gange den bedste effekt.

Logget

HHS

• Bygger som en pro
Sv: Preshading
« Svar #1 Dato: Oktober 12, 2014, 13:27:34 pm »

Hej

Her lige en video om PRESHADING  :)

Pre-Shading Panel Lines With An Airbrush : Tutorial

Logget