Danske Modelbyggere Forum

• December 05, 2021, 06:46:52 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Mosefund (T34)  (Læst 6119 gange)

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
Sv: Mosefund (T34)
« Svar #15 Dato: November 03, 2020, 22:16:10 pm »

Martin, de birkestammer ser fantastisk ud!

Kent

Takker. :) Lidt af hemmeligheden er nok at det er birkekviste, så den brune grundfarve er den rigtige. ;)

/Martin

Det ser fortsat rigtigt godt ud, Martin.....men er det ikke snart tid til lidt vandpjaskeri? ;) :D

Rolig nu Steen. Jeg kan godt lide overspringshandlinger. ;) Det er jo et lidt angstprovokerende træk, det der "vand"....... Som du jo selv kender alt for godt.  ;D

/Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #16 Dato: November 03, 2020, 23:01:52 pm »

SteenB er utålmodig så jeg må hellere sætte farten op.  ;D ;)

Næste trin er at lave en skovbund. Jeg har plantet nogle præfabrikerede græstotter rundt omkring. Derefter har jeg "sået" statisk græs med min Gras Marster.

Har også limet nogle stammer og småbuske fast på overfladen og lavet en prøveopstilling af træerne. (Træerne bliver fjernet når der sås græs.) ;)

Under nåletræerne vil jeg gerne have noget nedfald i form af grene. Her har jeg brugt mit første forsøg på at lave et nåletræ og har klippet grenene af.

Langs T34'eren ligger der et fældet nåletræ og bag den står der en stub. Det er tanken at det skal forestille et træ som man har fældet, for at kunne få plads til at trække kampvognen op af mosen. ;)

(Jeg ved godt at nogle af træerne "hænger" lidt i luften. Når jeg er færdig med alt det andet bliver de limet fast og der bliver monteret rødder i jordoverfladen.)

Og nu til den alvorlige del! VANDET!  :o

Som det første skal der laves en form som holder epoxy resinen på plads til den er hærdet.
Jeg har skåret to stykker 3 mm plexiglas ud i en passende længde og højde.
De er her blevet limet på MDF-pladen med en limpistol.

Selvom det nok bliver svært at se når der er kommet vand i søen og der er lavet krusninger i overfladen, så kunne jeg ikke lade være.
Jeg har købt nogle fisk. ;) Sættet er fra Maim. Har nummer MAIM35694 og hedder: "Fishes; swimming (Big Set)"

På billedet ses noget som skulle ligne en gedde.  ;D

« Senest Redigeret: November 03, 2020, 23:04:58 pm af Martin_S_T »
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #17 Dato: November 04, 2020, 07:27:32 am »

Wauu det er godt.
Er vild med "næsten" skjulte detaljer
Logget
Hilsen Henning

Den der vægrer sig ved at spørge, værger sig ved at lære.

Michael BJ

• Bygger som en pro
    • Flyvehistorie
« Svar #18 Dato: November 04, 2020, 18:41:57 pm »

På billedet ses noget som skulle ligne en gedde.  ;D

Fed detalje  :D

mvh
Michael
Logget
www.flyvehistorie.wordpress.com

Danskrelateret flyvehistorie

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #19 Dato: November 04, 2020, 22:40:00 pm »

En af de ting som gav mig en stor udfordring første gang jeg brugte epoxy resin, var at få den samme farve på alle lagene. (Man kan maximalt støbe 1 cm ad gangen med dette produkt.)
Sættet består af en dunk med resin og en dunk med hærder. Det blandes op 1 til 1.
Da jeg forventede at skulle bruge det, som var tilbage fra det første projekt havde jeg fået den geniale ide at tilsætte farven til resinen direkte i dunken. Så skulle det jo gerne give den samme farvetone hver gang, når jeg blot overholdt blandingsforholdet. ;)

Jeg vil gerne opnå en let algegrøn farve, så denne gang hældte jeg et par skud Vallejo 71.010 "Inrerior Green" i dunken og rystede den lidt.
Så var planen at den skulle stå nogle dage ..... lige indtil jeg opdagede at der var dunken med hærder som jeg havde hældt maling i!  :o ::) :o
Da jeg ikke var sikker på om hærderen kunne finde på at reagerer på en eller anden uønsket måde, valgte jeg at gå i gang med det samme.

Blandingsforholdet er som nævnt 1 til 1 i volumen og ikke i vægt. (Der er den 1:1,15 - Hærder/resin)
Så jeg satte en vandret streg på et plastikbæger og fyldte op til stregen med resin, hældte det over i et andet bæger og gentog øvelsen med hærder.
Herefter skal der røres godt og længe for at få blandet de to dele godt. Det skaber ofte en del luftbobler, men her havde jeg igen fundet et råd på YouTube.
Hvis man stiller bægeret i et fad eller bakke (i dette tilfælde en kødbakke fra Rema1000 ;)) med lunken vand, så stiger den stor del af luften op til overfladen.

Planen havde været at jeg først ville støbe et tyndt lag resin og lade det hærde helt, for at sikre at der ikke var utætheder i bunden, men på grund af uheldet med farve i hærderen, turde jeg ikke andet end at fortsætte.

Her er det første lag blevet hældt i formen. Der var nogle mindre utætheder langs MDF-pladen, men det blev reddet med nogle ekstra lag lim fra limpistolen.

Første lag set fra oven.

Glemte at nævne en ting: Første gang jeg støbte med epoxy resin, havde jeg meget store problemer med at få plexiglasset af efter resinen var hærdet. Måtte faktisk anvende en del vold!  ;D
På ovenstående billede ses et produkt som jeg smurte indersiden af plexiglaset med inden jeg begyndte støbningen. Det er købt ved sløjd-detaljer.dk og hedder "Slippemiddel for resin".

Det var meningen at det skal se ud som om kampvognen næsten lige er blevet trukke op af søen. Jeg har derfor prøvet at lave noget mere beskidt vand.
Efter den første støbning tog jeg en lille mængde resin fra og blanede det op med lidt Vallejo Model Wash. 76.518 "Black".
Herefter hældte jeg det på i det som skal forestille den dybe ende af søen og kort efter et nyt lag af den algegrønne resin. Så rørte jeg lidt rundt med en tandstik for at det blev blandet og bredt lidt mere ud.

Det blev lidt mørkt, men giver måske også en større dybdevirkning i det område?
Man skal selvfølgelig også forestille sig at der er blevet frigivet en masse mørk bundslam, da kampvognen er blevet revet op fra søbunden. ;)

Det var egentlig min plan at der skulle et lag mere på, men da der var ved at opstå en risiko for at resinen ville løbe over i det ene hjørne,
og mine dårlige erfaringer fra det tidligere forsøg i erindring, valgte jeg at stoppe mens legen er god!  ;)

Og så skulle der ryddes op efter "festen"! ;)

Næste dag fjernede jeg plexiglasser. Først pillede jeg limen af. Det var lidt af en opgave, for der hvor resinen var sivet var den jo hærdet og derfor vanskelig at få af, men det gik. :)
Om det var det forhold at støbehøjden ikke var så stor denne gang, eller om det var slippemidlet som gjorde forskellen ved jeg ikke, men det var denne gang ret nemt at frigøre plexiglaset. :)

Det kræver dog lidt slibearbejde på MDF-pladen, men det er meget lidt i forhold til de skader mit første projekt fik!

Kanten af søbredden har her fået en gang Vallejo 26.812 "Black Mud" for at give en "våd effekt".

Lige nu er vandoverfladen for blank efter min smag. (Det er jo ikke et "elverlandskab" jeg laver!) ;)
Det skal derfor efterbehandles med Vallejo 26.201 "Transparent Water". Det er også tanken at der skal flyde lidt beskidt vand ud i søen, i forbindelse med at kampvognen bliver spulet.

Fortsættelse følger ...... ;)

« Senest Redigeret: November 04, 2020, 22:50:49 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Gammel og så alligevel “ny” modelbygger
« Svar #20 Dato: November 05, 2020, 06:35:48 am »

YES!

Meget, meget flot Martin. Du har VIRKELIG ramt rigtigt med dette diorama - både “fortællingen” og ikke mindst det tekniske! Og det er godt at se, at det slipmiddel du bruger rent faktisk har den ønskede effekt - det må jeg helt klart have fat i. Og hvordan med bunden; virkede “Still Water” som den ønskede membran, så resinen ikke trak ned i bunden/brinken?

Hmmmm - når jeg sidder og kigger på dit MEGET flotte resultat, så får jeg jo ligefrem lyst til at lave et nyt diorama med vand, meeeen da jeg af erfaring ved at arbejdet med at støbe vand jo er en blanding af nervøse trækninger og selvpineri, vil jeg holde fast i min selvvalgte pause lidt endnu. ???

Men Martin, nu er vi så nogen der forventer “mere vand” fra din hånd? ;)

Mvh
Steen

Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #21 Dato: November 05, 2020, 18:34:56 pm »

Og hvordan med bunden; virkede “Still Water” som den ønskede membran, så resinen ikke trak ned i bunden/brinken?

Mvh
Steen

Hej Steen

Tak for de pæne ord. :) Der er et stykke vej endnu, så jeg kan stadig nå at ødelægge det hele.  ;D

Jeg oplevede ikke problemer med bunden, men det type resin som jeg bruger udvikler ikke så meget varme og da det samlede lag heller ikke blev voldsomt tykt, så er det ikke sikker at jeg har fundet en metode som altid virker. ;)

Og nye vandprojekter? Tja har da et vanddiorama mere i tankerne.  8)

Er ved at lave skader på denne lille amerikaner.

Det kunne godt tænkes at jeg også ender med en havnekaj. ;) Ser for mig et flyvrag som er ved at blive løftet fri af vandet. Så hvis det bliver til noget, så bliver det en mellemting af mit 1. og 2. diorama med vand.

Men............ der er jo også et par andre dioramaer som savner min opmærksomhed! ;)

MVH
Martin

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #22 Dato: November 08, 2020, 22:46:52 pm »

Som nævnt vil jeg "ødelægge" den blanke overflade på vandet med nogle krusninger. De bliver lavet med Vallejo Water Texture 26.201 "Transparent Water", som bliver påført med en pensel.
Som navnet antyder, bliver det gennemsigtigt i løbet af en dag eller to.

Inden jeg lavede krusninger i overfaden op mod kampvognen, ville jeg gerne få det til sat se ud som om der løber beskidt vand fra kampvogne og ud i søen.
Jeg har taget lidt "Thick Mud" og blandet med Vallejo "Still Water". Herefter er det blevet penslet ud på resinoverfladen.

Kampvognen skal også se våd ud. Derfor pensler jeg også den med Still Water, dog uden mudder. ;)

« Senest Redigeret: November 08, 2020, 22:52:09 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #23 Dato: November 09, 2020, 06:04:15 am »

Det er altså guf det her, Martin! ;D

Tager du dioramaet med til at kommende byggemøde, så man rigtigt kan “inspicere” det? Jeg kunne så til gengæld medbringe “Århus havn”. ;)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
3 x T33
Igang:
Next:

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #24 Dato: November 09, 2020, 07:26:09 am »

Det er altså guf det her, Martin! ;D

Tager du dioramaet med til at kommende byggemøde, så man rigtigt kan “inspicere” det? Jeg kunne så til gengæld medbringe “Århus havn”. ;)

Mvh
Steen

Hej Steen

Det er en aftale, men næste møde har vel lange udsigter, eller hvad? :)

Mvh
Martin
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
« Svar #25 Dato: November 09, 2020, 11:17:00 am »

Hej Martin

Fint - vi har en aftale.  :D

I forhold til næste møde, så står der d. 29/11 på Kims hj.side, men det kan jo være at vi skal høre Bent - i disse Coronatider. >:(

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
3 x T33
Igang:
Next:

runcare

• Bygger som en pro
« Svar #26 Dato: November 12, 2020, 17:05:34 pm »

Et fabelagtigt flot resultat, Martin. Imponerende som du formår at fylde på og fylde på. Du er god til at orientere dig i omgivelserne og har sans for de små detaljer.

Nu kan jeg bare godt lide at vide: hvor i huset har du fundet plads (og fået lov til :o) at placere dit diorama ;D
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #27 Dato: November 12, 2020, 19:49:18 pm »

Nu kan jeg bare godt lide at vide: hvor i huset har du fundet plads (og fået lov til :o) at placere dit diorama ;D

HA!

Ja det er jo "elefanten i rummet" .... på flere måder. ;)

Har tænkt en del over det på det seneste. Det er nok en af grundene til at jeg har så svært ved at afslutte mine dioramaer. Så slipper jeg for at skulle tage stilling til hvad der så skal ske med dem.  ;D
Har også haft i tankerne at gå ned i målestok, men har nok svært ved at slippe 1:35 når der er tale om panser.

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #28 Dato: November 12, 2020, 22:34:11 pm »

Er i gang med at pakke basen ind med balsatræ.

Logget

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #29 Dato: November 14, 2020, 10:58:44 am »

Jeg har fulgt dit dioramaprojekt lidt fra sidelinjen og må istemme de øvrige: Det er virkelig imponerende at se, hvor realistisk det ser ud. Flot arbejde!

Bjarne

Logget