Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 06, 2022, 06:40:44 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Mosefund (T34)  (Læst 13644 gange)

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
Sv: Mosefund (T34)
« Svar #45 Dato: December 13, 2020, 17:53:27 pm »

Lige nøjagtigt, Martin - det er netop de der fotografer jeg har fået kig på. 8) Firmaets figurer er ikke billige, men for pokker hvor er de flot printet!!!
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt Arnhem“. 1:35
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
3 x T33
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Renault UE & Bren Carrier “Dunkirk -40” 1:35
Next:
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #46 Dato: December 14, 2020, 12:25:35 pm »

Hej Steen

Jeg måtte også lige tage et par dybe vejrtrækninger inden jeg afgav min bestilling! ;) ;D

Mvh
Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #47 Dato: December 15, 2020, 22:29:12 pm »

Så er der kommet lidt mere kulør på fotografen. Mangler dog stadig nogle lag.  :)

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #48 Dato: December 22, 2020, 21:29:52 pm »

Jeg prøver at ramme en form for 90'er russercamoflage som jeg har set på nettet.

Som grundfarve har jeg brugt Vallejo 71.095 Pale Green. Derefter flager af 71.022 Light Green og til sidst Lifecolor UA 405 Brown Service Shirt.

Til sidst et lag Vallejo model wash 76.523 European Dust.

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #49 Dato: December 25, 2020, 14:03:35 pm »

Er gået lidt i stå! Går og venter på ekstra dele til dioramaet.

Valgte at udnytte det flotte vejr her juledag til nok en lille prøveopstilling i naturligt lys.

Delene som jeg mangler er noget ammunition af AFV Club.

I de videoklip som findes på nettet, ses ofte store mængder ammunition, som bliver gravet frem inde fra kampvognene.
Må nu sige at de gæve russere tager det meget afslappet, nå man tænker på at der er tale om skarpe skud, som har ligget i 50-70 år!  ::)

Når det er på plads, så tror jeg så småt at arbejdet begynder at lakke mod enden.
Der mangler stadig lidt arbejde på et par af figurerne og deres endelige placering skal findes så de kan blive gjort fast,
træerne skal ligeledes fastgøres til basen og så er der nogle hjulspor bag kampvognen som jeg ikke er tilfreds med endnu.
(Og så finder jeg nok på lidt mere). ;)

Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #50 Dato: December 25, 2020, 17:17:22 pm »

Flotte fotos Martin!

Og du har helt ret; naturligt lys GØR et eller andet ved fotos, bl.a. får det detaljerne til at fremstå ekstra skarpt, for ikke at tale om skygger.

Jeg glæder mig til at kunne tage dit “mosefund” i nærmere øjesyn til næste år, og det har faktisk givet mig ideen til et kommende diorama, som dog ikke - direkte - involverer en mose, og heller ikke en kampvogn i øvrigt. Men princippet med WWII set med nutidige briller vil jeg også tage udgangspunkt i - og jeg har da en “grovskitse” i hovedet. ;)

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
3 x T33
Igang:
Next:

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #51 Dato: Maj 22, 2021, 14:01:37 pm »

Tjaaaa. Vi venter stadig på ammo fra østen!  :o Den leverance er nok også coronaramt.

Men så er der jo tid til at udtænke nye tiltag .... for det hele ikke skal gå op i hjemmearbejde.
Ak ja. Mit "modelværksted" er desværre også coronaramt. Det er blevet omdannet til hjemmekontor, så sagsmapper har det nu med at sjæle pladsen fra plastikken.  :'(

Jeg har ledt meget efter nogle figurer som passede til emnet "Mosefund" og fandt som tidligere nævnt også nogle frygtelige dyre franske, som er 3D-printet.

Nu har jeg selv igennem noget tid leget med 3D-print, men det er af den type som er rimelig til store emner, men kommer til kort når man skal ned i eksempelvis figurer i 1:35.

Så går det lidt bedre når modellen er i 1:1.  ;)

Så da jeg fik lov til at få udbetalt de resterende indefrosne feriepenge, valgte jeg at bruge dem på en resin-printer og en del ekstraudstyr.

Hvor den anden 3D-printer virker på den måde at den lidt som en lille tandpastatube, ligger en "streng" på ad gangen, så ligger/støber resinprinteren et helt lag.
En lille platform/plade sænkes ned i flydende resin, som bliver belyst med UV-lys hvorved resinen hærder i et defineret område.
Den proces bliver gentaget en 500-1000 gange og så har man en eller flere figurer eller som her en Centurion-bjærgningsvogn i 1:100.

Herefter skal printet vaskes ren for overskydende resin og bagefter have et "bad" i UV-lys, som hærder resinen til den konsistens som vi kender fra støbte resinprodukter.
Da jeg nu var igang med at bruge løs af feriepengene, så købte jeg også en maskine som kan begge dele. (Vaske og UV-belyse)  ;D

Jeg må så indrømme at jeg nu bedre kan forstå at de franske figurer kostede kassen.
En til er prisen på udstyret. Den er nu ikke væsentlig højre end hvad man kan komme af med for en almindelig printer (papir) til hjemmebrug.
Derimod koster resinen en del og så er der et stort forbrug af gummihansker og rengøringsartikler.
Så skal man også have fat i en print-fil med det man ønsker at printe ud, hvis man da ikke selv er en haj til at tegne i 3D.  ;)
En del kan findes gratis, men de fleste koster.
Af de fire som jeg har downloaded til dette projekt, er en gratis og de andre har kostet 7 til 8 dollars, men når man så har filen, kan den printes flere gange.

De første som jeg nu har printet er i en OK kvalitet og næsten på højde med dem som jeg har købt. (Det er dog lidt svært at se på de vedhæftede fotos.)

Det er ikke sikkert at de alle kommer med på dioramaet, men det er om ikke andet en god øvelse.  :)

« Senest Redigeret: Maj 23, 2021, 13:53:59 pm af Martin_S_T »
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Still learning….
« Svar #52 Dato: Maj 22, 2021, 15:09:58 pm »

Hej Martin

Det er spændende - OG inspirerende - at se hvordan du udvider “maskinparken”. ;) Og især synes jeg, at dine 1:35-figurer er alletiders!  :D

Måske skulle man se om man kunne overtale “die oberbefehlshaberin der Heimat” til at foretage en fremtidssikret investering? ::) ;)

Sikkert en tumpet tanke, men var det ikke værd at prøve, om du selv kan printe den manglende ammunition?

Mvh
Steen
Logget
Færdige:
3 x T33
Igang:
Next:

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #53 Dato: Maj 22, 2021, 20:34:09 pm »

Sikkert en tumpet tanke, men var det ikke værd at prøve, om du selv kan printe den manglende ammunition?

Mvh
Steen

Hej Steen

Det kunne jeg helt sikkert. Har dog allerede nogle i plast, men kan godt tænke mig den finish som de sæt der er fremstillet i metal har.  ;)

MVH
Martin
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #54 Dato: Maj 23, 2021, 13:49:35 pm »

Her en prøveopstilling med de nye hjemmeprintede figurer. (De mangler stadig en del maling).

Jeg har tidligere fået lidt "tæsk" for at fylde for meget på mine dioramaer. Og det kan da godt være at dette også bliver lidt overfyldt.
Har dog på flere af mine referencebilleder set noget som nærmest lignede en myretue. ;)
« Senest Redigeret: Maj 23, 2021, 13:54:46 pm af Martin_S_T »
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #55 Dato: September 15, 2021, 21:31:57 pm »

Så er ammunitionen dukket på! :)

Her er den monteret med kontaktlim og ses efter første lag wash: Vallejo "Thick Mud" fortyndet i vand og lidt  76.506 "Rust", 76.518 "Black" og 76.523 "European Dust"..

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #56 Dato: September 15, 2021, 21:59:54 pm »

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #57 Dato: September 19, 2021, 12:20:40 pm »

På nogle af de referencefotos, som jeg har set som viser forskellige bjærgninger af gamle kampvogne over øst på, hersker der på nogle almindeligt kaos, mens der på andre er lidt mere ordnede forhold. Jeg er mest til det sidste, så på dette diorama skal der opsættes en afspærring mellem det arbejdende folk og tilskuerne. ;)

Afspærringen skal bestå af minestrimmel, som er fastgjort til landmålerstokke.

Landmålerstokkene laver jeg af styrenrør fra Evergreen. Jeg har placeret 5 mm tape med ca. 5 mm mellemrum og derefter malet med Vallejo 70.947 ”Red”.

Til sidst har jeg dyppet den ene ende i lidt Plastic putty for at lave noget der skulle ligne plastikafslutninger på stokkene.

Herefter skal de have lidt forskelligt wach for ikke at se for nye ud.
« Senest Redigeret: September 19, 2021, 12:35:22 pm af Martin_S_T »
Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #58 Dato: September 19, 2021, 12:34:51 pm »

Logget

Martin_S_T

• Garvet modelbygger
« Svar #59 Dato: September 19, 2021, 12:53:30 pm »

Til minestrimmel har jeg valgt at bruge strips fra Evergreen. 0,25 x 1,5 mm.
De er naturligvis alt for tykke, så jeg har gentagende gange trukket strimlen igennem to slibeklodser, til den fik en brugbar tykkelse.

Herefter malertape på begge sidder og så samme røde farve som landmålerstokkene på ført med airbrush.
(En anden gang vil jeg nok vælge en mere lys nuance af rød, for at den kan adskille sig mere fra landmålerstokkene og måske også give et mere gennemsigtigt udtryk.)
Vil prøve med lidt hvidt wach for at se om den effekt kan opnås.

Logget