En af de ting som gav mig en stor udfordring første gang jeg brugte epoxy resin, var at få den samme farve på alle lagene. (Man kan maximalt støbe 1 cm ad gangen med dette produkt.)
Sættet består af en dunk med resin og en dunk med hærder. Det blandes op 1 til 1.
Da jeg forventede at skulle bruge det, som var tilbage fra det første projekt havde jeg fået den geniale ide at tilsætte farven til resinen direkte i dunken. Så skulle det jo gerne give den samme farvetone hver gang, når jeg blot overholdt blandingsforholdet.

Jeg vil gerne opnå en let algegrøn farve, så denne gang hældte jeg et par skud Vallejo 71.010 "Inrerior Green" i dunken og rystede den lidt.
Så var planen at den skulle stå nogle dage ..... lige indtil jeg opdagede at der var dunken med
hærder som jeg havde hældt maling i!

Da jeg ikke var sikker på om hærderen kunne finde på at reagerer på en eller anden uønsket måde, valgte jeg at gå i gang med det samme.

Blandingsforholdet er som nævnt 1 til 1 i volumen og ikke i vægt. (Der er den 1:1,15 - Hærder/resin)
Så jeg satte en vandret streg på et plastikbæger og fyldte op til stregen med resin, hældte det over i et andet bæger og gentog øvelsen med hærder.
Herefter skal der røres godt og længe for at få blandet de to dele godt. Det skaber ofte en del luftbobler, men her havde jeg igen fundet et råd på YouTube.
Hvis man stiller bægeret i et fad eller bakke (i dette tilfælde en kødbakke fra Rema1000

) med lunken vand, så stiger den stor del af luften op til overfladen.

Planen havde været at jeg først ville støbe et tyndt lag resin og lade det hærde helt, for at sikre at der ikke var utætheder i bunden, men på grund af uheldet med farve i hærderen, turde jeg ikke andet end at fortsætte.
Her er det første lag blevet hældt i formen. Der var nogle mindre utætheder langs MDF-pladen, men det blev reddet med nogle ekstra lag lim fra limpistolen.

Første lag set fra oven.

Glemte at nævne en ting: Første gang jeg støbte med epoxy resin, havde jeg meget store problemer med at få plexiglasset af efter resinen var hærdet. Måtte faktisk anvende en del vold!

På ovenstående billede ses et produkt som jeg smurte indersiden af plexiglaset med inden jeg begyndte støbningen. Det er købt ved sløjd-detaljer.dk og hedder "Slippemiddel for resin".

Det var meningen at det skal se ud som om kampvognen næsten lige er blevet trukke op af søen. Jeg har derfor prøvet at lave noget mere beskidt vand.
Efter den første støbning tog jeg en lille mængde resin fra og blanede det op med lidt Vallejo Model Wash. 76.518 "Black".
Herefter hældte jeg det på i det som skal forestille den dybe ende af søen og kort efter et nyt lag af den algegrønne resin. Så rørte jeg lidt rundt med en tandstik for at det blev blandet og bredt lidt mere ud.

Det blev lidt mørkt, men giver måske også en større dybdevirkning i det område?
Man skal selvfølgelig også forestille sig at der er blevet frigivet en masse mørk bundslam, da kampvognen er blevet revet op fra søbunden.

Det var egentlig min plan at der skulle et lag mere på, men da der var ved at opstå en risiko for at resinen ville løbe over i det ene hjørne,
og mine dårlige erfaringer fra det tidligere forsøg i erindring, valgte jeg at stoppe mens legen er god!

Og så skulle der ryddes op efter "festen"!

Næste dag fjernede jeg plexiglasser. Først pillede jeg limen af. Det var lidt af en opgave, for der hvor resinen var sivet var den jo hærdet og derfor vanskelig at få af, men det gik.

Om det var det forhold at støbehøjden ikke var så stor denne gang, eller om det var slippemidlet som gjorde forskellen ved jeg ikke, men det var denne gang ret nemt at frigøre plexiglaset.

Det kræver dog lidt slibearbejde på MDF-pladen, men det er meget lidt i forhold til de skader mit første projekt fik!

Kanten af søbredden har her fået en gang Vallejo 26.812 "Black Mud" for at give en "våd effekt".

Lige nu er vandoverfladen for blank efter min smag. (Det er jo ikke et "elverlandskab" jeg laver!)

Det skal derfor efterbehandles med Vallejo 26.201 "Transparent Water". Det er også tanken at der skal flyde lidt beskidt vand ud i søen, i forbindelse med at kampvognen bliver spulet.

Fortsættelse følger ......