Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2023, 11:28:09 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 1/12 delvis F-104G  (Læst 2089 gange)

Thomas Lund

• Bygger som en pro
1/12 delvis F-104G
« Dato: December 15, 2020, 08:06:13 am »

Nå,,, nu er jeg efterhånden så langt i dette projekt at jeg begynder at tro på at det rent faktisk bliver til noget... så nu er det på tide at vise det frem.

Mine venner synes jeg er tosset. For nylig spurgte jeg dem om de ikke tænkte det samme når de så et sæt af denne type... og de kikke på mig som var jeg mentalt forstyrret.

Sættet er Esci/Italeri's 1/12 F-104G cockpit og jeg kan ikke kikke på det uden at have lyst til at bygge resten af flyveren... dog stopper jeg lige bag ved indsugningerne, det er stort nok.

Jeg har gået med tankerne i mange år, men i 2018 rejste jeg meget med arbejdet og blandt andet tilbragte jeg 10 uger i Kina. Det er begrønset hvor mange aftener man gider drikke øl så de lange aftener på hotellet blev brugt til at lære mig selv 3D modellering... og det er jo bedst hvis det er et projekt der tænder en. Så bevæbnet med en god tegning (spante tegninger og mål) så lavede jeg en 3D model der skulle understøtte hvordan jeg ville bygge modellen

Stadig ikke helt færdigt, specielt indsugningerne mangler en del. Jeg lavede en elementær model af selve cockpit sættet så jeg kunne tilpasse det i den ramme jeg ville bygge det op over.

De enkelte elementer af rammen blev skåret ud på min Silhouette protrait i 0.5mm styren. Jeg havde egentligt lavet modellen til 1mm, men min portrait lavede ikke så rare lyde når jeg skar i 1mm så det blev to stk 0.5mm der blev lamineret. Jeg lavede først en næse for at teste ramme opbygningen og hvordan jeg skulle lægge en overflade på. Dette forsøg førte til en del ændringer

Så efter disse ændringer var lavet blev hele projektet udskåret og renset op. Jeg havde i øvrigt overvejet at få laserskåret i 1mm styren, men flere sagde at laserskæring i styren ikke var en god ide, så det blev skære plotteren.

Lavede i øvrigt en 'jig' for at holde rammen, den var noget livlig (bemærk tiden på PC - det er sku en seriøs bygge aften)

Næste punkt var at få placeret cockpit sættet korrekt i rammen. Jeg markerede cockpit kanten og begyndte at lirke lidt. Katapult sædets støtte bag skal ned på 'hylden' bagved og dækkenet bag instrument panelet skal ned i niveau med den kant

Sådan der

Rammen var som sagt noget livlig og ansporet af mit næse forsøg så bestemte jeg mig til at fylde rammen ud med balsa træ

Som så blev høvlet og slebet ned til styren rammen - et værre svineri (bemærk skype møde på PC - det er skønt at 'arbejde' ved sit byggebord)

Til sidst fik den en omgang spray filler så det var nemmere at se hvor der skulle arbejdes videre... ikke kønt, men det gik fremad og husk at det hele skal have en overflade på så huller og hakker er ikke så vigtige lige nu

« Senest Redigeret: December 15, 2020, 08:27:34 am af Thomas Lund »
Logget

Thomas Lund

• Bygger som en pro
Sv: 1/12 delvis F-104G
« Svar #1 Dato: December 15, 2020, 08:21:18 am »

Jeg havde ikke kommet balsa omkring cockpittet fordi jeg planlagde at lade min beklædning i 0.5mm styren lave siderne der, men da jeg begyndte at eksperimentere med det gik det op for mig at siden overfladen var krum i flere retninger så kom det ikke til at virke ordentligt. Jeg havde derfor brug for at få fastlagt overkanten af cockpit åbningen. Jeg lavede en 3D model af windscreen, canopy og bagstykket til canopy, skar den ud og lavede en 'plug' som skulle bruges dels til at fastlægge denne kant og planen var at jeg senere ville vacum forme et canopy over den.

Det viste sig imidlertid at være en dårlig ide - den var ikke symmetrisk og svær at tilpasse til den eksisterende fuselage. I stedet lavede jeg en plade i den rigtige form i 3D programmet, skar den ud og printede den samtidig (bemærk firkant på papir, 50x50mm for at tjekke at den bliver printet i korrekt størrelse). Jeg tjekkede at pladen passede i åbningen og bukkede to messing firkant profiler så de passede i formen

Disse to blev så monteret som kant og et stykke bukket styren lavede inder formen og udenpå blev der lagt mere balsa træ som igen blev høvlet og slebet ned

Nå... så var det på tide at begynde at lægge en overflade på i 0.5mm styren. De bagerste rammer var identiske så den var kun krum i en retning, så store flade stykke styren var fint, men som man kom længere frem blev stykkerne mindre og mindre for at klare krumningen. Desuden brugte jeg trekantede stykker der var nemmere at tilpasse til krumningen.

Da den var 'færdig' blev den fillet med sprue opløst i tamiya lim - tror sku jeg mistede et par moduler fra universitetet i de Tamiya lim tåger - puha...
Og den ligner noget der er løgn efter den behandling, men efter et par dage var den størknet nok til at blive slebet ned... med en bauhaus type excenter sliber - heavy duty

Og slebet ned

Den har nu fået en omgang spray filler igen så jeg kan se om den er pænt rund og ikke for facetteret af alle de stykker styren. Jeg kan se at den kræver lidt arbejde endnu, så jeg vender tilbage om et par dage
Logget

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #2 Dato: December 15, 2020, 09:02:15 am »

Hold da k*** et projekt. Vildt imponerende og yderst spændende at følge.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- F-2A Mitsubishi (Hasegawa 1/72)
- F-100 Super Sabre (Italeri 1/72)
- FB-111A Aardwark (Hasegawa 1/72)
- Yak-28P Brewer (A-model 1/72)
- SU-17 Fitter (Modelsvit 1/72)

Bobber

• Garvet modelbygger
  • Århus
« Svar #3 Dato: December 15, 2020, 12:47:36 pm »

Her er det endelige bevis på at du "lider" af RRT Resin Retardo..... Du er sgu sej. Hatten af for dine mange vilde projecter, men den her slår nu alt hvad du har fundt på i tidens løb.
Logget
"en dag uden krig er spildt"

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #4 Dato: December 15, 2020, 13:22:57 pm »

Det er simpelthen det vildeste projekt! Fedt at følge!

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #5 Dato: December 15, 2020, 14:35:50 pm »

Tak drenge

Jan - nu er der jo ikke resin på... nok ikke meget jeg kan finde i 1/12... men et eller andet må man da lide af...

vilde projekter ? Det værste der kan ske er at det går i lort og ryger i skraldespanden... so f...ing what... mine børn har lært mig "YOLO"... you only live once...
Logget

klaus post

• Modelbygger
« Svar #6 Dato: December 15, 2020, 20:09:30 pm »

Holly marcaroni et fantastisk projekt
Logget

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg
« Svar #7 Dato: December 15, 2020, 22:04:10 pm »

Kan kun sige FEDT project  8) 8)
Logget
Hilsen Henning

Den der vægrer sig ved at spørge, værger sig ved at lære.

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #8 Dato: December 16, 2020, 22:24:43 pm »

Italeri udgiver en 1/12 F-104G i starten af næste år, har jeg hørt......
Logget
Sturmer

Thomas Lund

• Bygger som en pro
« Svar #9 Dato: December 17, 2020, 05:30:49 am »

Italeri udgiver en 1/12 F-104G i starten af næste år, har jeg hørt......

Ha ha yeah right... men det skete jo for min Ki-45... så jeg må hellere få fart på. Har under alle omstændigheder planlagt at det ikke skal tage så lang tid som Ki-45eren
Logget

Finn Søndergaard

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: Januar 05, 2021, 19:06:33 pm »

Imponerende. Bliver spændende at følge :-)
Logget