Nå,,, nu er jeg efterhånden så langt i dette projekt at jeg begynder at tro på at det rent faktisk bliver til noget... så nu er det på tide at vise det frem.
Mine venner synes jeg er tosset. For nylig spurgte jeg dem om de ikke tænkte det samme når de så et sæt af denne type... og de kikke på mig som var jeg mentalt forstyrret.
Sættet er Esci/Italeri's 1/12 F-104G cockpit og jeg kan ikke kikke på det uden at have lyst til at bygge resten af flyveren... dog stopper jeg lige bag ved indsugningerne, det er stort nok.
Jeg har gået med tankerne i mange år, men i 2018 rejste jeg meget med arbejdet og blandt andet tilbragte jeg 10 uger i Kina. Det er begrønset hvor mange aftener man gider drikke øl så de lange aftener på hotellet blev brugt til at lære mig selv 3D modellering... og det er jo bedst hvis det er et projekt der tænder en. Så bevæbnet med en god tegning (spante tegninger og mål) så lavede jeg en 3D model der skulle understøtte hvordan jeg ville bygge modellen

Stadig ikke helt færdigt, specielt indsugningerne mangler en del. Jeg lavede en elementær model af selve cockpit sættet så jeg kunne tilpasse det i den ramme jeg ville bygge det op over.

De enkelte elementer af rammen blev skåret ud på min Silhouette protrait i 0.5mm styren. Jeg havde egentligt lavet modellen til 1mm, men min portrait lavede ikke så rare lyde når jeg skar i 1mm så det blev to stk 0.5mm der blev lamineret. Jeg lavede først en næse for at teste ramme opbygningen og hvordan jeg skulle lægge en overflade på. Dette forsøg førte til en del ændringer

Så efter disse ændringer var lavet blev hele projektet udskåret og renset op. Jeg havde i øvrigt overvejet at få laserskåret i 1mm styren, men flere sagde at laserskæring i styren ikke var en god ide, så det blev skære plotteren.

Lavede i øvrigt en 'jig' for at holde rammen, den var noget livlig (bemærk tiden på PC - det er sku en seriøs bygge aften)

Næste punkt var at få placeret cockpit sættet korrekt i rammen. Jeg markerede cockpit kanten og begyndte at lirke lidt. Katapult sædets støtte bag skal ned på 'hylden' bagved og dækkenet bag instrument panelet skal ned i niveau med den kant

Sådan der

Rammen var som sagt noget livlig og ansporet af mit næse forsøg så bestemte jeg mig til at fylde rammen ud med balsa træ

Som så blev høvlet og slebet ned til styren rammen - et værre svineri (bemærk skype møde på PC - det er skønt at 'arbejde' ved sit byggebord)

Til sidst fik den en omgang spray filler så det var nemmere at se hvor der skulle arbejdes videre... ikke kønt, men det gik fremad og husk at det hele skal have en overflade på så huller og hakker er ikke så vigtige lige nu