Sturmgeschütz-Schule Burg hævdede over for ledelsen i Waffenamt, at det kunne lade sig gøre at installere et Ostwind tårn på en Pz. III. De fik leveret 5 tårne (nogle påstår 11) i samarbejde med Kommando Ostbau-Sagan under Panzer-Ersatz und Ausbildungs-Abteilung 15 i Sagan i Schlesien, der havde udviklet Ostwind under ledelse af Graf von Seherr-Thoss. De fik monteret dem, formodentlig på forskellige “brugte” undervogne som var sædvane, da sådan et projekt ikke kunne få dem frisk fra samlebåndet, hvilket også rent logistisk var umuligt.
Jeg valgte en sen Ausf. J/tidlig Ausf. L, da de var produceret i et meget stort antal, så chancen for at det var en af dem der blev brugt til projektet, er ret stor.
De blev meldt klar i marts 1945, og der er ikke dokumentation for hvad der skete siden da. Jeg er dog stødt på en styrkerapport, der omtaler flakpanzer hos en Sturmgeschütz enhed på vestfronten. Der er nemlig lige den krølle, at flakpanzer kun blev tildelt panzerdivisioner og ikke fx. StuG. enheder. Det er derfor meget sandsynligt, at det var her de endte, men ud over det, er der ingen oplysninger og her forsvinder alle spor.
Jeg faldt ikke for fristelsen til, som Den Spanske Skole har for vane, at male tårnet i rød primer og undervognen camoufleret. Det er
for løbsk fantasi og for lidt facts, for det er yderst sjældent (nærmest aldrig), at man ser disse farvekonstellationer. Man må også tænke på, at dette projekt er drevet af en interesse i at vise, at det kunne lade sig gøre. Derfor sørger man da også for at male køretøjerne. Måske ikke camouflere dem, for det var jo en skole og ikke en frontenhed hvortil camouflagemaling blev sendt, men grundmaling og kors er da det mindste, når de nu skal præsenteres for officerer fra Waffenamt.
Da flakpanzer ofte var indsat ved broer og vadesteder, har jeg taget mig den frihed, at mudre køretøjet til. Bare for at prøve det også.
Hilsen Bjørn