Danske Modelbyggere Forum

• April 17, 2021, 22:45:04 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: 2021 produktionen  (Læst 1234 gange)

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
2021 produktionen
« Dato: Januar 05, 2021, 15:55:49 pm »

Hanomag SS 100

Sættet er fra Takom og med Panzer Art hjul, Resicast lygteglas og Echelon spejle. Jeg fik brug for mit Punch and Die sæt til at få den rigtige størrelse spejle.
Panzer Arts hjul er i en klasse for sig  >:(: De passede ikke til sættes dele og der var intet reservehjul. Polakker altså! Det var nødvendigt at skifte dem, da sættets dæk var franske efterkrigsudgaver.  ::)
Sættet passede ellers godt nok og frembød kun problemer, når man skulle vælge hvilken udgave man ville lave. Det kunne fx. være med eller uden trin på skærmene eller udelade positionslygterne.

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: Januar 05, 2021, 16:02:12 pm af Bjørn »
Logget
Intet hjem uden en Sturmgeschütz.

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
Sv: 2021 produktionen
« Svar #1 Dato: Januar 09, 2021, 22:22:32 pm »

AFV Clubs 8,8 cm Pak 43/41 med resinhjul fra det hedengangne Armorscale, da sættets gummiudgaver havde nogle højst ukorrekte samlesøm på tværs flere steder, og så er resin nemmere at male. Armorscale har bare været dygtige til at fjerne dem, hvorefter de støbte dem af. AFV Club var så tåbelige kun at sætte Continental på den ene side, og Armorscale (polsk firma  ::)) var dumme nok til at sætte gummiet omvendt på, så dæknavnet vender indad.
Sættet er nydeligt og giver et fint resultat, hvis man er omhyggelig og har planlagt hvilken form den skal have inden man går i gang; trukken eller kampklar.

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: Januar 10, 2021, 10:20:12 am af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #2 Dato: Januar 13, 2021, 14:16:07 pm »

Tamiyas 3,7 cm Flak 37 med RBM løb.
Et sæt der er lige til at bygge. Der er ikke den helt store dokumentation på den trukne udgave, men det man kan finde viser, at Tamiyas sæt i det store hele er korrekt. Der mangler dog støtten bagerst på Sd.Ah. 52, så dér må der trylles.

Hilsen Bjørn

Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #3 Dato: Januar 17, 2021, 12:15:20 pm »

3,7 cm Flak 43.

Det er Trumpeters sæt bygget ud af æsken (næsten) og forsynet med løb fra RBM.
Jeg valgte at undlade nettet til hylsteropsamling, for dels kommer det aldrig til at se rigtigt ud, og dels fandt jeg en masse fotos hvor det ikke var installeret.

Hilsen Bjørn

Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #4 Dato: Februar 23, 2021, 14:15:04 pm »

Dragon 9035 StuG. III Ausf. C med StuK. 40 L/48.
Det er et 25 år gammelt sæt og jeg havde løbende lagt bælter, bæreruller, hjul og kanonløb i æsken klar til bygning. Så kom Bronco med den, men da jeg så hvor mange ting de ikke havde medtaget, fordi de åbenbart ikke havde studeret billederne, valgte jeg alligevel at kaste mig over det gamle sæt. Heller ikke Dragon havde fået de markante dele med, og begge firmaer havde gengivet mærkerne både i forkert form, farve, størrelse og forkerte placeringer. Der findes nemlig 3 fotos af dyret. Alle som vrag, men jeg valgte at bygge den inden den blev smadret.
Den havde fået en omgang hvid sløring, sikkert opløst kalk, som var blevet sjasket ud over det hele, uden at tage hensyn til værktøj eller mærker. Det skulle åbenbart gå stærkt. Ligner noget der er smurt på med en hvidtekost. Det er lidt underligt, at skulle smøre hvid sløring på så grim en måde.
Det specielle er dels nogle beslag på overbygningen, og dels det faktum, at den venstre side har standard bæreruller, mens den højre har stålruller fra Alkett.

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: Februar 23, 2021, 14:19:32 pm af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #5 Dato: April 02, 2021, 12:30:15 pm »

Sturmgeschütz-Schule Burg hævdede over for ledelsen i Waffenamt, at det kunne lade sig gøre at installere et Ostwind tårn på en Pz. III. De fik leveret 5 tårne (nogle påstår 11) i samarbejde med Kommando Ostbau-Sagan under Panzer-Ersatz und Ausbildungs-Abteilung 15 i Sagan i Schlesien, der havde udviklet Ostwind under ledelse af Graf von Seherr-Thoss. De fik monteret dem, formodentlig på forskellige “brugte” undervogne som var sædvane, da sådan et projekt ikke kunne få dem frisk fra samlebåndet, hvilket også rent logistisk var umuligt.
Jeg valgte en sen Ausf. J/tidlig Ausf. L, da de var produceret i et meget stort antal, så chancen for at det var en af dem der blev brugt til projektet, er ret stor.
De blev meldt klar i marts 1945, og der er ikke dokumentation for hvad der skete siden da. Jeg er dog stødt på en styrkerapport, der omtaler flakpanzer hos en Sturmgeschütz enhed på vestfronten. Der er nemlig lige den krølle, at flakpanzer kun blev tildelt panzerdivisioner og ikke fx. StuG. enheder. Det er derfor meget sandsynligt, at det var her de endte, men ud over det, er der ingen oplysninger og her forsvinder alle spor.
Jeg faldt ikke for fristelsen til, som Den Spanske Skole har for vane, at male tårnet i rød primer og undervognen camoufleret. Det er for løbsk fantasi og for lidt facts, for det er yderst sjældent (nærmest aldrig), at man ser disse farvekonstellationer. Man må også tænke på, at dette projekt er drevet af en interesse i at vise, at det kunne lade sig gøre. Derfor sørger man da også for at male køretøjerne. Måske ikke camouflere dem, for det var jo en skole og ikke en frontenhed hvortil camouflagemaling blev sendt, men grundmaling og kors er da det mindste, når de nu skal præsenteres for officerer fra Waffenamt.
Da flakpanzer ofte var indsat ved broer og vadesteder, har jeg taget mig den frihed, at mudre køretøjet til. Bare for at prøve det også.

Hilsen Bjørn

« Senest Redigeret: April 02, 2021, 12:36:32 pm af Bjørn »
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #6 Dato: April 03, 2021, 10:30:11 am »

Lige en opfølgning på ovenstående:

22. marts 1945 blev Sturmgeschütz-Schule Burg alarmeret. Kampklare enheder blev samlet i Kampfgruppe Burg under ledelse af Oberstleutnant senere Oberst Albert Müller og indsat på vestfronten ved floden Elben nord for Magdeburg mod amerikanerne. Det var ganske tæt på Burg og det må være herfra optællingen stammer, for det varede ikke længe før de blev dirigeret mod øst mod russerne. Der var kun ca. 80 km mellem de to fronter.
Jeg tillader mig så at kunne konkludere, at det er sandsynligt, at Ostwind auf Pz. III blev tildelt Kampfgruppe Burg. Det er ligeledes sandsynligt, at de gik til på vestfronten. Russerne fotograferede og nummererede nemlig alt hvad de stødte på, og indtil nu er der ikke dukket nogen fotografier af Ostwind på Pz. III op.
Da alt hvad der kunne bruges i al hast blev sat ind mod amerikanerne, og resten blev sendt mod Østrig, har der sikkert ikke været tid til at rekvirere farvepasta, så køretøjerne kunne blive sløret. De er kørt ad landevejen fra Burg til Elben og har derfor været støvede og mudrede, da de blev indsat i nogle lavtliggende områder og skulle krydse flere vandløb.

Hilsen Bjørn
Logget