Danske Modelbyggere Forum

• Maj 17, 2022, 23:21:38 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hasegawa F-16A 1/72, E-180  (Læst 897 gange)

Jakobht

• Nyt medlem
  • *
Hasegawa F-16A 1/72, E-180
« Dato: Februar 20, 2021, 12:13:21 pm »

Købte E-180 Nato 50 år decals i Vestjysk Hobby for efterhånden mange år siden, og har endeligt fået mod på at få dem brugt.

Eduard farve PE, samt resin sæde - sædet var egentligt tiltænkt en MLU som er på ønskesedlen, men har svært ved at se Hasegawa sædet matche PE detaljerne i resten af cockpittet.
Et ældre ESCI F-16 sæt er så rart at donere de små højderor, som var på E-180.   
Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
Sv: Hasegawa F-16A 1/72, E-180
« Svar #1 Dato: Februar 28, 2021, 16:18:29 pm »

Hej Jakob!

Jeg har selv lavet den F-16 med Eduard fotoæts. Du skal lige være opmærksom på, at instrumentpanelet er bredere end sættets egen. Det betyder at canopy ikke kan lukkes i, og er nødt til være i åben position. Men det gør vel heller ikke noget?
Logget
Mvh
SørenBT

Jakobht

• Nyt medlem
  • *
« Svar #2 Dato: Marts 12, 2021, 20:48:17 pm »

Hej Søren
Tak for info med canopy - det var planen at den skulle være åben, men var ikke klar over at den slet ikke kunne lukkes.
Næste udfordring er at få samlet instrument cover - nogen tips?

Mvh. Jakob
Logget

SørenBT

• Modelbygger
  • Aalborg - Nordjylland
« Svar #3 Dato: Marts 13, 2021, 14:49:53 pm »

Hej Jakob!

Jeg fulgte instruktionen i manualen, hvor jeg brugte en fin tynd sav og fjernede instrument cover. Dernæst savede jeg den i to dele, og på undersiden af den ene del limede jeg et stykke tyndt plastik, der stak ud.

Så tilpassede jeg bredden i forhold til instrumentpanelet i messing, og limede den anden del af cover på det stykke plastik, der stak ud under den første del. Mellemrummet blev fyldt med flydende styren (plastik opløst i tyndtflydende lim, aka "sprue goo" eller "styrene filler"), og slebet og poleret glat efter hærdning. Almindelig kit kan selvfølgelig også bruges.

Så vidt, så godt. Instrument cover var for bred til den del, hvorfra det var savet ud. Det krævede lidt arbejde med en fil og sandpapir at skabe plads til det nye brede cover. Efterfølgende skulle det lige spartles og pudses for, at få den rigtige facon igen.

Så vidt jeg husker brugte jeg vistnok tyktflydende superlim for at montere det, men almindelig plastiklim kan også gøre det. Instrumentpanelet blev fastgjort med superlim.

Og det var sådan jeg gjorde det. Hvis det er uklart, så bare spørg igen.

Mvh
Søren
Logget
Mvh
SørenBT

Jakobht

• Nyt medlem
  • *
« Svar #4 Dato: Marts 25, 2021, 16:54:12 pm »

Hej Søren

Tak for tippet - der er ikke så meget fremdrift på projektet når man har en 4-årig og en nyfødt der skal holdes styr på også :-).

Min løsning blev, efter diverse forsøg, at bruge noget lærer tyggegummi til at monterede de to afskårne cover dele, og aligne dem omkring instrument panelet. Derefter sætte et lille stykke plast i mellemrummet, som blev limet med Tamiya extra thin - der efter blev resten fyldt ud med post stykker og filler, og pudset til.

Er ganske tilfreds med det endelige resultat.
Logget

Jakobht

• Nyt medlem
  • *
« Svar #5 Dato: Maj 06, 2022, 16:25:47 pm »

Så blev den klar til decals - det tog kun et års tid... ::)
Logget

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #6 Dato: Maj 06, 2022, 19:42:26 pm »

Det ser lovende ud :)

Vh Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- Lansen J32 (Heller 1/72)
- F-104 Starfighter (Hasegawa 1/72)
- SU-24M Fencer (Zvezda 1/72)