Danske Modelbyggere Forum

• September 29, 2023, 15:09:41 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: ”Figure Painting Techniques F.A.Q. The Complete Guide for Figure Scale Modelers”  (Læst 3252 gange)

J:J

• Global Moderator
  • Bygger som en pro

Russiske Kirill Vladimirovich Kanaev er en af de helt tunge drenge inden for figurmaling. Mange anser ham ganske enkelt for at være verdens bedste. I Figure Painting Techniques F.A.Q., som blev udgivet af AK Interactive på eget forlag i efteråret 2020, giver han en grundig indføring i alle figurmalingens facetter fra valg af figur over valg af udtryk til færdigt arbejde - til brug i alle skalaer. Som undertitlen siger, er det en komplet guide, og når man har bladret de 488 sider igennem, er det også svært at komme i tanker om et emne, som ikke er detaljeret beskrevet. Selv om Kirill Kanaev står som eneforfatter, afslører kolofonen, at flere anerkendte figurmalere og skulptører – såvel som grafikere – har bidraget til bogen. Kendere vil også kunne se, hvilke af de viste figurer der er malet af andre end ham (i flere tilfælde er det også angivet).

Data:
Bogen har blødt omslag med en grafik på for- og bagside, som matcher de øvrige bøger i AK Interactives ”F.A.Q.”-serie, f.eks. Dioramas F.A.Q. Den er trykt på kraftigt, men tyndt, blankt papir og virker så at sige kompakt at få i hænderne. Med sine ca. 2,2 kg. er den måske ikke ligefrem godnat-læsning, i hvert fald ikke, hvis man, som jeg, er udstyret med vatarme og foretrækker at ligge på ryggen og læse. Af dens 488 sider er 22 reserveret til kolofon, forord, indholdsfortegnelse, kapitelnumre og et afsluttende ”Equivalence table” til sammenligning af farver fra forskellige fabrikater. Det efterlader 466 sider med tekst og illustrationer, og der flere er rene billedsider iblandt. På AK Interactives hjemmeside fås bogen for 74,90€ (ca. 550-560 kr. (pr. 07.03.21)), og det synes at være prisniveauet, når man tager en rundtur blandt diverse webbutikker.

Indhold:
Udover et kort forord og en kort introduktion har bogen 6 kapitler. De første 5, som til sammen andrager ca. 120 sider, er teoretiske og handler om blandt andet materialer, værktøj og basale teknikker, mens det 6. på ca. 365 sider(!), handler om helt praktisk at overføre det, der bliver gennemgået gennem kapitel 1-5, til figurer. Som jeg skal vende tilbage til, beskæftiger Kirill Kanaev sig bogen igennem hovedsageligt med en malestil, som nok bedst kan beskrives som naturalistisk. Den har mange tilhængere, og andre er ikke så begejstrede for den, men den er en præmis for bogen, som man som udgangspunkt må acceptere.

Beskrivelse:
Det er næppe urimeligt at kalde bogen et ambitiøst projekt, hvor bestræbelsen på at dække alle facetter af figurmaleriet udmønter sig i både overordnede, orienterende beskrivelser og meget detaljerede ”how to”- vejledninger i hvert trin. For eksempel beskriver 1. kapitel både, hvilke materialer der kan bruges, hvad de bruges til, og i flere tilfælde også, hvordan de bruges. Det gælder både maling, fortyndere, lim, pensler, knive, tænger… ja, faktisk alle gængse værktøjer, som modelbyggere i almindelighed bruger.

Alle kapitler og afsnit følger sådan set denne opbygning, men omfanget varierer afhængig af tema. De mest omfangsrige og detaljerede afsnit findes i kapitel 6., 11 i alt, som igen er inddelt i sammenlagt 50 underafsnit. Helt overordnet beskriver kapitlet maleprocessen ned i absolut mindste detalje med fokus på alle enkeltdele, for eksempel hænder, øjne og munde og beklædningsdetaljer som remme, spænder og forskellige slags tekstil. For den øvede figurmaler er det nok tillokkende at gå direkte til dette kapitel, men jeg tør vove den påstand, at man som minimum bør orientere sig i de første 5 kapitler. For de er meget grundige, så hvem ved? Måske beskriver de alligevel noget, man ikke vidste, eller de kan give ny inspiration til at afprøve andre eller nye materialer.

Som nævnt arbejder Kirill Kanaev i høj grad med en naturalistisk stil, hvor han kort sagt overfører teknikker, som i århundreder har været kendt inden for billedkunsten, til figurer. Det vil blandt andet sige, at han maler lys- og skyggeeffekter direkte på figuren fremfor at bero på det naturlige lys, figuren måtte blive betragtet i. Samtidig gør han en dyd ud af, at man som figurmaler skal gengive det, man ser, fremfor det, man tror, man ser. Med det mener jeg, at han lægger vægt på, at f.eks. en sort læderjakke ikke bare er sort, men - når man ser efter - rummer både grålige, blålige og brunlige nuancer. Kanaev er en mester i denne tilgang, og når man ser billeder af hans figurer, kan det være svært at skelne dem fra malerier på lærred (det kommer også lidt an på, hvordan de er fotograferet).

Særligt interessant i den henseende er efter min mening afsnittene ”Reflective Surfaces” og ”Non Metallic Metal Technique” (s. 302-448), som blandt andet beskriver den vanskelige kunst at gengive skinnende metaloverflader uden at bruge metallic-farver. Det giver en finish og et udtryk, som ser enormt livagtigt ud på billeder, men kan se lidt ejendommeligt ud i virkeligheden, fordi skygger og så videre er malet på.

Herunder: Eksempel på, hvordan lys og skygger males direkte på figuren, her for at gengive lyset fra en solnedgang:

Herunder: Et af bogens mange studier i materialer, her læder:

Herunder: Guiden til "Non Metallic Metal" (kaldet NMM) er temmelig omfattende:

Billedmaterialet:
Bogen er ikke bare illustreret, men rigt illustreret! Det gælder især de mange trin for trin-afsnit, især i 6. kapitel. For eksempel er det over fire sider beskrevet, hvordan man maler hænder, og her er beskrivelsen ledsaget af hele 29 billeder. Ellers omfatter illustrationerne helt generelt både billeder af figurer, virkelige mennesker og ting, for eksempel beklædning, til brug som reference tillige med forskellige grafikker, som blandt andet understøtter forklaringer om især lysindfald og farveblanding. Som billederne ovenfor måske allerede har givet indtryk af, er illustrationernes kvalitet høj og layoutet flot og overskueligt.

Herunder: Kirill Kanaev går omhyggeligt frem, hver gang han beskriver, hvordan man maler figurens enkeltdele:

Herunder: Fra bogens omfattende studie i lysindfald:

Herunder: Eksempel på, hvordan lysindfaldet kan gengives på figuren som grundbemaling ved hjælp af sort og hvid primer:

Konklusion:
Figure Painting Techniques F.A.Q. er en fantastisk fed bog, som giver i hvert fald mig en fornemmelse af at komme ind i ”troldmandens værksted”. Den fungerer som både opslagsværk og inspirationskatalog og henvender sig derfor, efter min bedste vurdering, til både garvede figurmalere og nybegyndere. Det eneste, jeg savner, er en guide til at tage gode billeder af figurerne. Det er der mange andre, der har skrevet om, og der findes også et hav af guides på nettet. Men det ville efter min mening have klædt bogen at have den dimension med også og ville have gjort ”The Complete Guide” helt komplet. Det skal imidlertid ikke afholde mig fra at give den alle de stjerner, den kan få, for når alt kommer til alt, er det figurmalingen, der er i fokus. Bogen er hermed anbefalet med alle de gode ord, den overhovedet kan få med på vejen. For ca. 550 kr. plus eventuel fragt får man virkelig meget for pengene – til mange timers hygge ved hobbybordet.

/ J:J
« Senest Redigeret: Marts 08, 2021, 12:37:13 pm af J:J »
Logget

Michael Haugaard

• Garvet modelbygger
  • Odder - Østjylland

Hej Jacob  :)

Tak for en fin og grundig anmeldelse !!
Den vil jeg overveje....

MVH
Michael H
Logget