Bysten her fra Frank Miniatures er modelleret af den dygtige Carl Reid. En enkel figur bestående af blot fire dele, idet torso, hoved og hjelm er støbt i ét stykke, mens gevær, ransel og pibe skal monteres. Den er støbt med regimentsnummer 13 på hjelmen, men det sleb jeg væk for at erstatte det med det påtrykte "R86", som henviser til Füsilier-Regiment "Königin" nr. 86 med hjemsted i Sønderborg. Jeg valgte dette nummer på grund af et ikonisk billede af en ung sønderjysk soldat ved navn Kresten Andresen, hvis hjelmovertræk bærer dette nummer, og som pryder omslaget af bogen
Krestens breve og dagbøger. En dansker på Vestfronten i Første Verdenskrig (Gyldendal 2012). Samtidig gjorde det indtryk, at regimentet, sammen med Infanterie-Regiment nr. 84, toppede listen over antal faldne sønderjyder i regimenter med garnison i Syddanmark, nemlig 575. Det satte den kendsgerning, at mange dansksindede sønderjyder ufrivilligt kæmpede for Tyskland under krigen, i relief.
Ændringen af nummeret er den eneste modifikation. Ellers var bysten ret ligetil at gå til, selv om den krævede lidt oprensning af "urenheder" fra støbeprocessen. Derfor var den største udfordring at blive skarp på, hvordan den skulle males for at blive historisk korrekt, fordi billeder fra 1. Verdenskrig er sorthvide. Der findes farvelagte billeder, og i fællesskaber for "reenactors" kan man også finde gode oplysninger, men de er alle belagt med en vis usikkerhed. Usikkerheden knytter sig til farverne på alt fra uniformen over hjemovertrækket til læderremmene, men måske især til detaljer som f.eks. farven på nummeret på hjelmovertrækket: om det skal være rødt eller grønt. Jeg valgte grønt ud fra et billede af netop en reenactor, men andre oplysninger siger rød. Derudover havde nogle soldater et monogram eller regimentsnummeret på skulderstropperne. For hvad angår farverne i øvrigt, kan f.eks. jakkens nuance svinge, afhængig af hvornår den er fremstillet, og hvor længe den har været brugt.
Bemalingen er lavet med akrylfarver fra Scale75, Ammo by MIG og Vallejo.
/ J:J