Tre ugers sommerferie har gjort underværker på projektet, som jeg har lige vil opdatere

Efter at have fået afklaret mine "LAU issues" bkev E-191 udstyret med det medfølgende STAR-sæt. Sæderne monteret i de to cockpits og canopies monteret med MICRO KRISTAL CLEAR. Således blev begge fly klar til primer.

Jeg primede E-191 med XF-19 sky grey og ET-198 med XF-1 matt black. Jeg overvejede om jeg skulle prime E-191 med sort også. Ofte kan en sort primer under en hvid overflade give den hvide en mere kraftfuldt hvid nuance, - det kræver blot et forholdsvis tykt lag maling. En teknik jeg ofte har anvendt på mine airliners. Men dels er der ikke så mange overflade detaljer på en airliner og da det meste af flyet skal være rødt alligevel, ville jeg ikke risikere detaljerne, - og primede derfor med grå, selvom det kan være svært at male med hvid ovenpå en lys grå. Det gik

Den hvide er X-2 gloss hvid fortyndet med Tamiya Lacquer thinner (Den med det gule låg). Svært at se på billedet, men overfladen er næsten til at spejle sig i.

Dernæst gik jeg igang med at påsætte DANNEBROG 800 mask sættet fra Syhart. Jeg var stærkt positivt overrasket over disse masker udført i noget vinyl af en art. Det er virkeligt ufatteligt let at have med at gøre og kan tages af og på som man vil indtil man synes det sidder helt korrekt.

Eneste ting er, at man skal være opmærksom på at få det trykket godt fast især langs kanterne. Det kan gøres med en vatpind og med en tandstikker i kanter. Hver især opmærksom ved steder, hvor vinylen skal gå ud over en kant. Den kommer meget let til at "gå løs" og danne en rende, hvor maling vil trænge ind, hvis man ikke får det trykket godt fast.

Herefter igang med den røde. Jeg kan bare sige: Hvis man ikke har prøvet at male med Tamiya X-7 gloss red blandet 40/60 'ish med lacquer thinner, så har man en stor oplevelse til gode. Hold da op, hvor er det en super oplevelse. Min næste airliner skal være rød af samme årsag!

Jeg brugte min H&S med en 0,2mm dyse og ca 15 psi. Den røde maling lagde sig fantastisk og overfladen er glat og blank som et spejl. Forsigtighed ved maskerne er påkrævet, især der hvor maskerne passerer en panellinje, da man let sprayer ind under masken. Husk at sprøjte væk fra masken og ud på den hvide overflade, så undgår man nemt det.

(næsten)
VOILAS!!

Der er tapet af og malet med sort X-1 gloss sort i snuden af flyet.

ET-198 skal - bortset fra halen - males i de sædvanlige matte RDAF F-16 nuancer. I forhold til mit tidligere E-600 projekt besluttede jeg mig for at prøve en lidt anden tilgang ved at bruge black basing og så spraye et hvidt "marmor-lag" ovenpå før selve top coat.

Undersiden skal males med min til lejligheden opfundede blanding, den samme som jeg brugte i mit E-600 projekt: FS 36375 som er mixed af: 15 dele XF-2, 3 dele XF-24 og 2 dele XF-66.
Til oversiden bruger jeg XF-84 og XF-53 samt XF-54 til radomen.
Og således status på projektet pr. dags dato. Heldigvis stadig masser af fedt modelbyggeri-arbejde tilbage på begge maskiner. I will keep you updated!