Danske Modelbyggere Forum

• Juni 20, 2021, 08:10:34 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Avro Vulcan 1/72  (Læst 545 gange)

Viking71

• Nyt medlem
  • *
Avro Vulcan 1/72
« Dato: Maj 27, 2021, 14:20:56 pm »

Hej forum,

Jeg er ny i dette laug, så jeg er meget spændt på at navigere i det for mig nye modelbygger univers efter at have genoptaget hobbyen efter 25+ års pause :).

Jeg købte for noget tid siden en Airfix Avro Vulcan Mk. B 1/72, og har fået gang  bygningen - har fået vinger på og puttet "putty" på, men jeg kunne godt tænke mig at høre en fagmands vurdering m.h.t. maling af denne størrelse fly. Jeg har en airbrush liggende, men har ingen erfaring med den, og har forsøgt at håndmale (oliemaling) flyet i camouflage a la Royal Airforce 1975. Kan man med fordel forsøge at slibe malingen ned og evt. bruge spraymaling? Jeg har to grå nuancer til hhv. over- og underside vinger/skrog, og vil så forsøge at lave en papir skabelon til den anden grønne camouflage nuance.

Hvad er jeres erfaringer omkring dette?
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Ældgammel og så alligevel “ny” modelbygger
Sv: Avro Vulcan 1/72
« Svar #1 Dato: Maj 27, 2021, 15:15:16 pm »

Hej Kim og velkommen her.  :)

Jeg har stået i samme situation som dig; er for et par år siden genstartet indenfor hobbyen efter ca. 30 år.

I forhold til bemaling, så vil jeg helt klart anbefale dig at bruge din airbrush. Airbrushen var også et helt nyt og ukendt redskab da jeg begyndte på hobbyen igen! Den krævede (for mig) en del øvelse og tilvænning, men det er HELT sikkert det værd!!!

Og husk en ting, nemlig øv dig IKKE på nye, lækre byggesæt, men enten på gamle eller alternativt på papir. ;)

Mvh
Steen
« Senest Redigeret: Maj 27, 2021, 15:17:28 pm af SteenB »
Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt beim Arnhem“. 1:35
2 x T-33A
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Next:
Renault UE + Bren Carrier "Dunkirk -40” 1:35
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #2 Dato: Maj 28, 2021, 08:13:12 am »

Hej Kim

Har du fået penselstriber i malingen, så har du brugt for tyk maling. Fortynd malingen så den er let flydende. Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at få et godt resultat med penselmaling (er selv penselmaler), men det er din afgørelse. Det kan godt være du skal bruge tre-fire lag pr. farve på den måde, men så slipper du også for penselstriber.
Du kan godt penselmale med papirskabelon det giver nogen let "uldne" overgange mellem farverne. ;)

Hvis du vil af med for tyk maling så kan brun sæbe gøre det - smør kalorius ind og i en tætsluttende plasticpose (jo der findes da stadig papirsposer..) i nogen dage, så skulle det være til at få af. Alternative metoder findes så prøv at søge herinde. Det har været beskrevet et par gange. Tamiya har en malingfjerner der også virker.
Hvis det er den gamle Airfix model med hævede panellinjer ryger disse hvis du sliber.

Carsten
Logget

Viking71

• Nyt medlem
  • *
« Svar #3 Dato: Maj 28, 2021, 11:11:53 am »

Hej Steen og Carsten,

Meget konstruktive svar, og mange tak for det - jeg vil forsøge at få striberne væk med noget malingfjerner og så prøve at få gang i min airbrush, det bliver med dåseluft, da en kompressor nok vil føre mig tæt på en skilsmisse:) og er for pladskrævende.
Hvad er jeres erfaring med at bruge en airbrush med dåseluft? Hvor meget kan man regne med at den kan male sådan kapacitetsmæssigt?

Og ja, alternativt så er det bare op på hesten og få gang i penslerne med noget tyndere maling. Jeg kan se der er nogen, som sværger til Humbrol maling direkte fra bøtten uden fortynder, men det vil jeg kun gøre på små emner.
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #4 Dato: Maj 28, 2021, 11:40:31 am »

Hej Kim

Jeg er inkarneret penselmaler så har ikke rigtig erfaring med airbrush. Humbrol direkte fra bøtten.. hmm, det er godt nok nogen år siden men det var da hyggelig at genopleve barndommens modelbygning :D
Vil du penselmale så forsøg dig frem med fortynding til du rammer det der duer - for dig!
Jeg har stadig humbrol og Revell enamel maling stående men hovedparten af min maling foregår med akryl - model master, citadel (warhammer) og revell er rigtig gode men igen fortynding og prøv dig frem, hvis du vil dette. Og pensler til akrylmaling hvis det er det. ;)

Vh Carsten
Logget

Viking71

• Nyt medlem
  • *
« Svar #5 Dato: Maj 28, 2021, 12:09:00 pm »

Hej Carsten,

Ja, jeg kan godt følge dig - har egentligt også lyst til at gå over til akrylmaling p.g.a. udluftning m.v., men hører delte meninger omkring dette i forhold til dækning, der skal givetvis bruges flere lag akrylmaling, men det kan jo til gengæld også bruges i en airbrush, så jeg vil forsøge mig lidt frem med enamel i første omgang (som jeg har i rigelige mængder).

Mvh
Kim
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #6 Dato: Maj 29, 2021, 21:36:17 pm »

Jeg lagde mærke til, at en penselmaler gav sine modeller et lag mat lak fra sprayflaske. Det gjorde det ret svært at se eventuelle penselstrøg.
Jeg har afprøvet The Army Painters Anti-Shine. Afprøvet på Tamiyas spray, Vallejo og Humbrol og den arbejde fint med dem alle. Giver et dødmat resultat. Kan fx. fås hos Faraos Cigarer.

Hilsen Bjørn
Logget
Intet hjem uden en Sturmgeschütz.

Viking71

• Nyt medlem
  • *
« Svar #7 Dato: Juni 04, 2021, 13:09:53 pm »

Interessant perspektiv, jeg har netop spraymalet min Vulcan med lidt svingende held, skal lige have den sandet ned her og der, og vil forsøge at give den sidste camou-farve med airbrush'en - så får den debut, yihaa:)
Logget

SteenB

• Bygger som en pro
  • Ældgammel og så alligevel “ny” modelbygger
« Svar #8 Dato: Juni 05, 2021, 07:58:34 am »

Hej Kim

Beklager mit lidt sene svar. Desværre kan jeg ikke bidrage med erfaringer med trykluft på spraydåsa, da jeg købte en brugt kompressor (og airbrush) på DBA, da jeg besluttede at starte med at bruge airbrush - et valg jeg kun fortrød, indtil jeg (nogenlunde) fik lært at mestre airbrushen. ;)

I øvrigt; da jeg startede hobbyen igen, fandt jeg de gamle, små Humbrol-dåser frem. En stor del af dem var tørret ud (præcis dem jeg skulle bruge til den model jeg byggede), så jeg opsøgte den lokale hobby-pusher for at købe nye. Han forsøgte også at “lokke” mig til at købe akrylfarver (fra Vallejo), men næ nej - sådan noget nymodens pjat skulle jeg ikke have; må jeg bede om Humbrol!

Efterfølgende brugte jeg en del tid på at se videoer på YouTube, hvor der blev malet med airbrush - og jeg endte med at “se lyset” = male med airbrush. ;D Som sagt; jeg har ikke fortrudt dette skift…..eller rettere, jo det gjorde jeg til at begynde med hvor jeg ikke havde fået styr på min airbrush. ::) Men som sagt; øvelse gør mester. :)

Mvh
Steen

Logget
Færdige:
Kingfisher 1:48
Dragon Rapide 1:48
Typhoon 1:48
Jagdpanzer/“Hinterhalt beim Arnhem“. 1:35
2 x T-33A
“Molch“ mini-ubåd, Århus -45. 1:35
RSO/dansk vestkyst -44. 1:35
S.E. 5a 1:48
NKL-16 Aerosled. 1:35
London omnibus 1912 1:35
Semovente 75/18 1:35
Hurricane Mk1 1:48
Polikarpov I-153 1:48
Igang:
Citroen 11CV “Paris -44” 1:35
P-38 Lightning 1:48
Next:
Renault UE + Bren Carrier "Dunkirk -40” 1:35
Airspeed Horsa "Pegasus bridge" 1:35
"Omaha Beach, Dog Green Sector" 1:35
"Glacier Girl", 1:48

Viking71

• Nyt medlem
  • *
« Svar #9 Dato: Juni 08, 2021, 11:01:30 am »

Hej Steen,
Tak for dit indlæg, meget brugbart.
Jeg ser godt hvorfor det kan være lidt angstprovokerende at starte op med Airbrush'en, sådan føler jeg det ihvertfald. :)

MEN - OK, jeg har nu pakket mit fly ind i papir hvor camouflagen skal være, og overvejer nu seriøst at forsøge med Airbrush'en, såfremt jeg kan ramme den rette blanding. Her vil jeg nok bruge Revell, ModelMaster eller Humbrol oliemaling (hvad jeg nu har liggende i den rigtige farve) og fortynde med Revell colormix.
Jeg har ellers en Tamiya spray liggende til netop denne camouflage...hmmm, den kan jeg så bruge til en anden V-bomber.

Jeg har efterhånden set en del YouTube videoer, som du også har, og vil give det en chance - jeg har sågar købt Acetone til at rense den med efterfølgende på råd herinde fra.

Mvh
Kim
Logget

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #10 Dato: Juni 08, 2021, 13:28:20 pm »

Hej Kim

Tag en dyb indånding og spring ud i det :)

Mine evner inden for airbrush er begrænsede, men jeg vil sige, at den er nem at bruge, men det er straks sværere at få det rette resultat baseret på diverse teknikker. Alligevel vil jeg konkludere, at min første model med airbrush var mere vellykket end min sidste model, der blev malet med pensel.

Jeg vil anbefale acryl maling fra Tamiya eller Hobby color, der fortyndes med Tamiya X-20A thinner.

Du kan evt. dekantere Tamiya spray - det skulle eftersigende være let.

Glæder mig til at se din model :)

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- KanonenJagdPanzer 90 (Revell 1/35)
- M1130 Stryker CV (AFV Club 1/35)
- HU-5 Wessex (Italeri 1/72)
- BTR-80A (Zvezda 1/35)
- A-4E/F Skyhawk (Hasegawa 1/72)

Viking71

• Nyt medlem
  • *
« Svar #11 Dato: Juni 10, 2021, 17:35:36 pm »

Hej Thomas,

Tak for tippet.
Jeg har kigget lidt på det der med dekantering af spraymaling - det vil jeg overveje næste gang jeg skal male et fly.

Jeg tænker der er mange forskellige overvejelser, og forskellige smage m.h.t. hvilken metode er bedst at male på, isælr jf. YouTube ::)

Nu prøvede jeg med spray, og resultatet, ja det er svært med camouflage at få de rigtige mønstre på plads, så den skal jeg lige optimere, jeg tænker helt sikkert at bruge airbrushen næste gang - og da jeg har en lille lejlighed, er det nok en god ide at anskaffe mig en masse acrylfarver til formålet.

Mvh
Kim
Logget

Bjørn

• Bygger som en pro
  • Kgs. Lyngby
« Svar #12 Dato: Juni 15, 2021, 09:41:12 am »

Hvordan kan man dekantere spraymaling?  ??? ???
Det er jo noget man gør for at fjerne urenheder eller tilføre ilt, som regel fra vin.

Menes der, at man tømmer en spraydåse i et glas for at penselmale efterfølgende? Jeg har svært ved at se en fordel i den fremgangsmåde, når man tager i betragtning hvor mange nuancer af maling der udbydes, men måske er der noget jeg ikke ved.

Hilsen Bjørn
« Senest Redigeret: Juni 15, 2021, 09:44:34 am af Bjørn »
Logget
Intet hjem uden en Sturmgeschütz.

Thomas M G

• Modelbygger
« Svar #13 Dato: Juni 15, 2021, 11:15:59 am »

@Bjørn: Det virker som om, at Kim godt ved det, eller har sat sig lidt ind i det.

Måske har jeg brugt et forkert ord, men ja, det handler om at få spraymalingen ud af dåsen til brug i en airbrush eller pensel.

Fordelen (behovet) kan være, at der er farver, som kun findes på spray - Tamiya er et eksempel herpå - og som man gerne vil bruge airbrush eller pensel til.

Jeg har ikke svarene, men vil blot hjælpe Kim.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- KanonenJagdPanzer 90 (Revell 1/35)
- M1130 Stryker CV (AFV Club 1/35)
- HU-5 Wessex (Italeri 1/72)
- BTR-80A (Zvezda 1/35)
- A-4E/F Skyhawk (Hasegawa 1/72)