Danske Modelbyggere Forum

• Oktober 21, 2021, 07:15:19 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: F-104 Startfighter RDAF (Hasegawa 1/72) – mit første forsøg med det danske look!  (Læst 542 gange)

Thomas M G

• Modelbygger

Hej alle

Hermed en lidt forsinket byggelog på en F-104 Starfighter RDAF, da jeg allerede er godt i gang.

Jeg vil gerne starte med at takke Christoffer og særligt Ulrik for to gode informative byggetråde på DMB omkring deres bemaling af det famlede og ofte hærgede look på de danske Starfighters. Rent faktisk har jeg kopieret (efterlignet) alt hvad jeg kan ud fra tesen om – kan jeg gøre bare lidt det samme?

Nu må vi se om det lykkes, men I skal i hvert fald være velkommen til at lade jer inspirere fra min byggelog og give jeres kommentarer.

Særligt har jeg to fokusområder for bygget:
1. blive bedre med min airbrush – forsøge arbejde med flere farvenuancer og lære at arbejde i mindre områder/flader
2. blive introduceret til Humbrol maskol!

Sættet har på en række områder en fin detaljegrad. Nogle steder passede delene dog ikke supergodt sammen, så jeg måtte prøve at fikse samlingerne så godt som muligt. Her har jeg fortsat noget at lære, og jeg hader bare putty og sandpapir!

Jeg har anvendt følgende farver (og her er det jo godt, at der ikke rigtig er noget rigtigt eller forkert, da de danske fly fra den periode havde så mange forskellige nuancer):
-   Grå primer fra Tamiya
-   XF-60 Desert yellow til hele maskine – sprayes i en rimelig dækkende grad
-   XF-1 Flat black – paneler og linjer trækkes op

-   Første lag grøn bestod af 50 % XF-81 Dark green RAF og 50 % XF-66 Light grey
-   Andet lag grøn bestod af 50 % XF-81 Dark green RAF, 25 % XF-66 Light grey og 25 % XF-60 Desert yellow
-   Næse og enkelte paneler og områder er påført 100 % XF-81 Dark green RAF – dette er sket med en blanding af airbrush og pensel.

Nedefor følger nogle billeder med kommentarer.

Her er Startfighteren efter 1 og 2 bemaling:

Så er jeg i gang med Humbrol maskol af flere omgange. Der er brugt en svamp, som jeg dupper med, og jeg har ligeledes malet områder med pensel. Maskol er simpelthen bare genialt, og det bliver en fast ledsager i mine kommende byg.

...og når det er pillet af:

Pilotrøret (plastik) er fra selve sættet. Det skal skiftes til et af metal. Bemærk, at jeg har prøvet at få den gule linje med ved hjælp af Tamiya tape. Målestoksforholdet er ikke helt korrekt, men det er bedre end ingenting.

Kommende ting til udførelse:
-   måske lidt flere panelstreger med maling
-   derefter en gang lak og så er det tid til decals😊

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)
- A-4E/F Skyhawk (Hasegawa 1/72)
- Warrior MCV (Academy 1/35)
- Lansen J32 (Heller 1/72)
- F-104 Starfighter (Hasegawa 1/72)

Thomas M G

• Modelbygger

Lidt fremskridt - billeder taget under arkitektlampens skær - og malingen er ikke helt tør!

En kort note: Jeg har dyrket Jan Jørgensen flotte billeder i Nordic Airpower. Jeg har nok begået den fejl at jeg har ladet mig inspirere af forskellige fly, hvorfor der ikke rigtigt har været et samlet udtryk for modellen. Jeg har derfor skelnet mere til et bestemt fly uden dog at forsøge at ramme det helt præcist. Det er nemlig ikke vigtigt for mig.

Et par billeder:

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)

Thomas M G

• Modelbygger

Lidt er sket her i weekenden - maling er færdig - klar lak er kommet på og senere decals. Sidstnævnte er fra Stoppel - enkelte var noget porøse, så der er lidt reparationsarbejde. Jeg har anvendt Humbrol decal fix, og jeg krydser fingre for, at der ikke er noget silvering.

Nedenfor ser I nogle billeder:

Jeg kan se på Ole Rossels tegninger, at der også er mange stencils på de slidte grønne F-104ere, så jeg vil se, om jeg kan finde nogle passende fra rodekassen, så helt færdig med decals er jeg ikke.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)

Thomas M G

• Modelbygger

Lidt nyt herfra.

Starfighteren har nu fået sit sidste lag klar lak. Decals burde nu være forseglet. I morgen står den så på mat lak, og tape/mask ved cockpit skal fjernes. Det skal blive spændende at se, hvordan farverne endeligt falder ud.

Der er også blevet placeret et par sidewinder-attraper. Forreste finner (eller hvad det så end hedder) er filet af.

Tiptankene har jeg atter malet. Jeg har fjernet de påsatte decals, da jeg ikke synes at de passede. Jeg mener, at decals fra en vesttysk Marineflieger har noget, der matcher bedre, så det prøver jeg.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)

Thomas M G

• Modelbygger

Jeg begynder stille og roligt at nærme mig slutfasen. I dag har den stået på panel liner fra Tamiya og mat lak. Det er altid spændende at se, hvordan farver bliver efter den sidste lak.

Canopy blev ok, men der er desværre kommet et par ridser.

Tiptankene er tilbage til start. De fik en tur i brun sæbe og skal males forfra. Måske ender den bare ude tanke - vi får at se.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)

Toldbod

• Bygger som en pro
  • Aalborg

Uhh det ser godt ud.
Logget
Hilsen Henning

Den der vægrer sig ved at spørge, værger sig ved at lære.

Thomas M G

• Modelbygger

Mange tak :) Jeg er også godt tilfreds indtil videre.

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)

Thomas M G

• Modelbygger

Stor tak til TV2 for at sende Nybyggerne i dag - det gav lige 45 min. byggetid :)

Starfighteren er nu kommet på egne ben. Tilbage mangler kun lidt touch up (jeg skal have rettet pilotrøret!) og så tiptankene.

I får lige et par billeder:

VH - Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus

45 minutters byggetid ;D
Det ser altså godt ud. Jeg har selv haft fornøjelsen af både sættet og Stoppels decals. Du har fået dem lagt meget flot uden silvering ser det ud til. Det kan være lidt af en bedrift.
Glæder mig til at se mere 8)
Logget
Per Madsen

Thomas M G

• Modelbygger

Tak Per, det glæder mig👍👍👍

Ja, jeg var også bekymret for silvering, men blank lak og Humbrol decal fix var åbenbart det, der skulle til.

Håber, at jeg får tiptankene på plads i denne uge. Det har været et stærkt vanedannende byg.

VH Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)

Thomas M G

• Modelbygger

Så blev den sidste slutspurt sat ind - jeg er nu færdig med Starfighteren.

Det har været et fedt og lærerigt byg for mig. Jeg har lært en masse nyt, og jeg har nærmest ikke kunne vente på at komme hjemme fra arbejde, så jeg kunne komme i gang igen. Der er fortsat rum for forbedringer - især i samlinger og med nuancer af maling - men jeg skal jo starte et sted. Det bliver nok næppe det sidste slidte danske byg - en Hunter, en Super Sabre og en Draken - der er nok at se til ;)

God byggelyst - Thomas

Her har I nogle billeder:

Et par nærbilleder:

Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)

airbum

• Nyt medlem
  • *
    • Trådløs svinesti

Jeg kommer her for sjældent! Beklager jeg ikke fik fulgt med i byggeriet, men så er der jo bare så meget mere at nyde! Flot resultat.
Logget

Per M

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
  • Århus

Enig. Flot resultat. Der var bare noget over de danske slidte fly
Logget
Per Madsen

Thomas M G

• Modelbygger

Tak til jer begge👍👍👍

Ligeledes tak til Flyvevåbnet for at bruge en dårlig maling og lave nogle lapperier, der bare kan skabe nogle fede modeller. Jeg gad godt tænke, hvad piloterne og andet godtfolk tænkte dengang, men i dag er det jo bare fedt 8)

VH Thomas
Logget
Seneste fem projekter:
- BTR-80A (Zvezda 1/35)