Danske Modelbyggere Forum

• Maj 30, 2023, 17:39:29 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Fjerne decals  (Læst 3688 gange)

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Fjerne decals
« Dato: Juni 24, 2010, 21:09:13 pm »

Har nogen erfaring med at fjerne decals?
Jeg var nødt til at fjerne et par sat på min Macchi 200 Søværnets Flyvetjeneste da jeg havde fået placeret dem for langt ude på vingerne.
Jeg tog lak af med sprit og fik så kradset decals af, delvis med et viskelæder!
Andre og bedre metoder???

Venlig hilsen
Carsten
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: Fjerne decals
« Svar #1 Dato: Juni 24, 2010, 23:14:52 pm »

Jeg kan anbefale tape, f.eks. Tamiya-tape. Det virker især godt, når man ikke har planer om at fjerne decals...  :-\

MVH

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #2 Dato: Juni 25, 2010, 08:14:44 am »

Carsten,

Skal det forstås sådan, at du har givet lak ovenpå decals?? I så fald kan jeg kun stemme i med Jens. Kan evt. suppleres med rigelige mængder af Micro Set eller tilsvarende decals solutions af hidsig karakter, når lakken er væk.
Jeg fjernede nogle danske kokarder fra en F-84G ved at bløde dem op med Daco Setting Solution model stærk i en lille times tid. Derpå kunne de fjernes med lidt køkkerulle. Men de decals havde altså ikke fået lak.

MVH

Bjarne
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #3 Dato: Juni 25, 2010, 10:24:13 am »

Carsten,

Skal det forstås sådan, at du har givet lak ovenpå decals?? I så fald kan jeg kun stemme i med Jens. Kan evt. suppleres med rigelige mængder af Micro Set eller tilsvarende decals solutions af hidsig karakter, når lakken er væk.
Jeg fjernede nogle danske kokarder fra en F-84G ved at bløde dem op med Daco Setting Solution model stærk i en lille times tid. Derpå kunne de fjernes med lidt køkkerulle. Men de decals havde altså ikke fået lak.

MVH

Bjarne

Jo, den var jo næsten færdig og... Så der var kommet lak ovenpå decals hvorefter jeg ved forsinket nærstudie af Flyvetjenestens fly så at decal var sat på for langt ude på vingen. Så var der jo ikke andet at gøre end at få det af igen m. lak osv.

Jeg skal iøvrig advare imod at skrubbe alt for meget med sprit udenfor decal. Det kan også fjerne de øverste lag maling.  :o

Tak for jeres råd.
Logget

Dan TDBV Nielsen

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Juni 25, 2010, 20:10:12 pm »

Det er ikke noget jeg har gjort, men ville det ikke være fornuftigt, at dække området af uden om decalen, inden man begyndte? Måske kunne nogle af jer andre, med mere erfaring på området, anbefale nogle materialer, afhængit af det underliggende arbejde?

MVH
Dan
Logget
Dan TDBV Nielsen (The Droid Building Viking)
Frederikssund
Danmark

Flemming Hansen

• Bygger som en pro
    • International Plastic Modellers Society Denmark
« Svar #5 Dato: Juni 26, 2010, 08:37:41 am »

Den korte version...

Er der lak på er det et nogo.

Du vil kun komme til at ødelægge et større område end mærket. Hvis man først anvender væsker, så vil sådan noget ikke kunne afdækkes da det uomtvisteligt vil opløse limen på f.eks. Tamiya tape. Hvis det lykkes at få mærket af, vil du sandsynligvis have nogle meget tydelige kanter der så må slibes ned og i den proces vil du sikkert ødelægge overfladestrukturer.

Kan skidtet ikke komme af med tape eller en gang micro sol vædet stykke toiletpapir lagt ovenpå i nogle timer, så er man næsten derude hvor vi snakker totalstrip af modellen,

Jeg siger ikke at man IKKE kan komme succesrigt igennem operationen - men man må måske overveje om det er besværet værd? Nu ved jeg ikke hvor langt ved siden af mærket sad, men du er næsten med garanti den eneste der ved det.

mvh

Flemming

Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #6 Dato: Juli 21, 2010, 21:28:47 pm »

Der gik sommerferie i det!  ;)

Tak for jeres indput. Som beskrevet i første post var jeg ude og rense af inden at spørge - nu må jeg se hvad det kan reddes til... dog ved jeg til næste gang hvad der er at gøre.
Logget