Danske Modelbyggere Forum

• Juni 04, 2023, 03:49:44 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Fortynde putty - Revell Plasto  (Læst 18672 gange)

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Fortynde putty - Revell Plasto
« Dato: Marts 13, 2011, 22:22:14 pm »

Jeg har ledt efter hvordan man gør dette og prøvet mig frem.
Jeg har tidligere set at det er mulig at fortynde putty af andre mærker med lim, men havde ikke fået gemt siden og ka' ikke huske hvilken lim der skulle bruges.
Nå, kik på google og tre muligheder dukkede op:

enamelfortynder,
neglelakfjerner,
humbrol liquid poly.

Ind til byggebordet og prøve!

Enamelfortynder - jeg prøvede med terpentin - det duede ikke massen blev underlig grynet men ikke tynd.

Neglelakfjerner - brugsens den billige - endte med noget der mest mindede om tyggegummi. Godt gennemtygget. Duede heller ikke.

Humbrol liquid poly - herunder - det virkede. Det kræver en del lim men det bliver en rimelig tynd creme der er til at lægge på med pensel. Pensel renses bagefter med neglelakfjerner - og det må være der det tip går galt.

Carsten
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
Sv: Fortynde putty - Revell Plasto
« Svar #1 Dato: Marts 14, 2011, 08:52:02 am »

Hej Carsten!

Tak for dit tip.

Jeg sidder ofte og bakser med det forbandede putty og det tørrer, før jeg får chancen til at arbejde det godt ned i modellen.
Det Humbrol Poly. Er det en lim ligesom f.eks. Tamiya's Extra Thin Cement?
Du siger, der skal bruges en del. I hvilket forhold ca. skal det blandes?
Hvordan er det at slibe på bagefter i forhold til det omgivende plastic?
Efterfølgende renser du penslen med neglelak fjerner. Er det acetone du anvender?

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #2 Dato: Marts 14, 2011, 09:23:11 am »

Hej Kim

Jeg har ikke noget mål/forhold for putty/lim men jeg lod putty sejle godt og grundig i lim sådan måske putty 2/lim 1.
Det er en tynd flydende lim men jeg har ikke prøvet Tamiya's så jeg ved ikke om det er samme konsistens - men du kan jo prøve.  ;)
Det tørrer rimelig hurtig op (jeg tog ikke tid men gik ind og skrev tip) og blev noget hårdere end putty uden lim men stadig nemt at slibe. Det gjorde at putty ikke røg af i flager som jeg ellers har erfaring for med plasto.
Det var en acetone baseret neglelakfjerner jeg brugte til at rense pensel med.

Jeg fandt iøvrig ud af at den fortyndede putty faktisk tørrede hårdere op på maling (glemte at slibe grunder af) end på områder uden. Kan dog være at den sidste del ikke var tørret helt op endnu.

Carsten
« Senest Redigeret: Marts 14, 2011, 10:08:21 am af Carsten »
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #3 Dato: Marts 14, 2011, 13:19:15 pm »

Hej Carsten.

Tak for dit udførlige svar. Det er altid en fornøjelse at læse.

Jeg fulgte imidlertid dit råd om selv at prøve mig lidt frem og jeg kom så frem til følgende:

Jeg anvendte Tamiya Putty Basic Type, Ren Acetone og Revell’s pendant til Humbrol’s Poly, nemlig Contacta Liquid Cement.

De blev blandet i flg. forhold:

0,1 ml putty, 0,1 ml acetone og 1 dråbe lim.

Jeg begyndte med putty/acetone og rørte dem godt sammen til en dejlig letflydende masse. Lidt ligesom lidt tyk maling. Derefter tilsatte jeg en enkelt dråbe lim. Og så var den hjemme.

Så var det tid at afprøve skidtet på min ”dummy”. Det tog mig ca 5 – 10 minutter at lægge disse spor af blandingen ned i panellinierne. (Jag måtte lægge dem af to omgange, da blandingen smøg sig lige så stille ned i linierne.) Og under hele processen var blandingen fin og blød at arbejde med.

Først da den kom op og ligge, hvor den skulle, hærdede den op.

Så var det tid til lidt slibning. Og dette klarede blandingen ganske udmærket. (Panellinierne kunne ikke længere mærkes. Kun ses p. gr. a. puttyen)

Under slibningen satte jeg ”låg” på blandingen, og nu ca 1 time efter, at den blev rørt sammen, er den stadig nogenlunde flydende. Formentlig p. gr. a. at acetonedampene ikke kan slippe væk.

En enkelt eller to dråber acetone afhjælper imidlertid problemet med det samme. I Øvrigt blev penslen rengjort med acetone efter brugen.

Som sagt endnu engang tak for et godt tip Carsten.

Mvh Kim
Logget
Rigtige mænd (modelbyggere) lytter til tung langhåret rock, mens de sniffer lim, skærer i plastic og sjasker med maling. Det er ren syre mand.

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #4 Dato: Marts 14, 2011, 15:28:20 pm »

Hej Jens

Denne tråd fortjener en tegnestift! Kan man selv sætte den i eller er det noget du gør?
Logget
Thomas Bølkov

"Enhver del af en model er en model i sig selv!" - oprindelse ukendt.

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #5 Dato: Marts 14, 2011, 17:36:46 pm »

Øhhh, hvorfor ikke bare købe en filler/primer der er tynd i forvejen, som eksempelvis Mr. Surfacer 500 eller Tamiy Gray eller White Primer??.
Tamiya laver også en lysfølsom filler. Nøjagtig hvordan den virker, ved jeg ikke, men jeg vil gætte på, den tørrer hurtigere når den udsættes for UV. Måske man kan sidde og arbejde med den gennem længere tid i et rum, hvor der ikke er så meget UV?. Ellers har Tamiya White Putty den glimrende egenskab, at man kan arbejde med den ret lang tid, før den bliver alt for hård!
Tilsvarende laver Tamiy også en såkaldt Poly Putty Hardening Agent, når det omvendt skal gå ekstra hurtigt.

Et godt råd, hvis man skal spartle en større samling: Læg noget maskeringstape på begge sider af samlingen. Hæld derpå rigelig med putty/filler på og pres det ned i samlingen. Fat så en håndfuld vatpinde, dyp dem i konens (eller egen) neglelakfjerner, og fjern så den værste filler. Fjern derpå tapen og kør en vatpind over igen for at tage de sidste helligdage. Lad det tørre og slib derpå den resterende filler væk. Igen kan Tamiya White Putty anbefales til dette formål. Teknikken kan i udpræget grad anbefales, såfremt man vælger at kaste sig over Kinetics 1/48 Mirage 2000!!

MVH

Bjarne
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #6 Dato: Marts 14, 2011, 19:48:48 pm »

Tjaaaa, når man nu ligger inde med bemeldte fabrikater og ikke lige har adgang til andet rundt om hjørnet og gerne vil have gjort noget på en flyver og ikke kan lade være med at lede på internet når panden banker mod en mur...  ;)  ;D

Carsten
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #7 Dato: Marts 14, 2011, 20:59:10 pm »

som Bjarne skriver kan man nemt købe de færdig lavede produkter
Gunze laver Mr Surface 500 med tilhørende fortynder (Mr Thinner)

De koster henholdvis 50 og 60 kr hos Model design construction

http://www.modeldesignconstruction.co.uk/mall/departmentpage.cfm/ModelDesignConstruction/_99380/1/GSI%2520Gunze%2520Sangyo

( De sælger også Gunze's super tynde lim )

De kommer i en bøtte der er konstrukteret således at den ikke tørre ud hvis man søger for at komme lidt
thinner en gang imellem

På ARC er der en fin side om at bruge "slibeløs" spartling, hvor man spartler med Squadron putty og fjerner det
med nehlelak fjerner ( Som Bjarne var inde på)

www.arcair.com

Vælg "tips 'N' tools" øverst i menu linjen

Scroll ned til "Filling"

Scroll ned til " Filling without sanding"

Bo
« Senest Redigeret: Marts 14, 2011, 21:01:35 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #8 Dato: Marts 14, 2011, 21:12:18 pm »

Carsten,

Hvis du har mod på at handle i udlandet, kan du få leveret end dåse Mr. Surfacer på dit dørtrin for omkring kr. 50 fra LuckyModel i Hong Kong. En tube Tamiya white putty koster omkring kr. 15 plus porto.

Bjarne
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #9 Dato: Marts 15, 2011, 02:24:59 am »

Nå! Jamen så lærte man jo det. Flydende putty fra Gunze.

Men nu stod en anden een altså som førstegangskøber nede i Model & Hobby inde på Nørrebro i Kjøvenhavn og spurgte, om der fandtes noget filler til revner og sprækker og straks blev der langet en tube putty over disken.

Enfoldig som jeg var (og til dels stadig er) snuppede jeg naturligvis tuben og kørte glad hjem.

Siden da har det været et værre knokkel og arbejde med det stads så da Carsten så kom med sit glimrende tip vejrede jeg naturligvis morgenluft.

Nu har jeg så tuben. Og så skal den edder brodere mig også bruges. Og så bestemmer jeg i øvrigt selv viskositeten under påføringen (Acetone) samt hårdhedsgraden under hærdningen. (Lim) Så lidt har man da ud af at lege "Den lille kemiker". ;D

Indtil da må Mr. Surfacer, eller hvad han nu hedder, vente.

På Carstens måde kan man nu bruge skidtet i stedet for bare at smide det ud. 8)

Mvh Kim
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #10 Dato: Marts 15, 2011, 09:20:17 am »

Altså - jeg ved godt at man kan købe bemeldte produkter men når jeg ikke har dem og det skal være her og nu... og så er der jo stadig lidt af en gør det selv mand i mig... og det er da faktisk ret sjov at få noget til at virke... og som Kim skriver så har jeg jo tuben og bruges skal den jo... og ja vi kan købe os ud af alt! Men det har jeg lidt af en aversion imod hvis andet kan bringes til at virke. Og så er det her jo mest for sjov og lige netop der kommer det experimenterende så frem fremfor det lave plankeværk.  ;)
En eller anden dag investerer jeg jo nok i ham der Putty...  :D

Carsten
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #11 Dato: Marts 15, 2011, 12:49:23 pm »

Who the fuck is Mr. Putty????

Nå skidt. Jeg var til hyggebyggemøde hos “krokodillen” og “stæren” (Sikke et par) :D sammen med Hansen og Kristensen på Fyn i går, og der blev jeg så præcenteret for Mr. Surfacer og hans lystige svende.

Følte jeg mig lige dum der eller hva'? Ja MON ikke! ”Rend mig i r……." tænkte jeg :-[ "Spildt arbejde”. Her gik jeg lige og troede, at jeg skam var en vældig ka’l der lige havde bidraget til at finde de vises sten. Og oven i købet pralet højt og bramfrit af det i Danske Modelbyggeres ”Tips og Tricks” og at jublen ingen ende ville tage. Og så kommer Mr. Surfacer Gud hjælpe mig og ødelægger det hele. Fanden ta’ ham! >:(

Nå! Ved nærmere eftertanke. Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Noget lærte man jo i processen: Uanset om man arbejder med Tamiya’s dejligt flydende Surface Primer, Gunze’s Mr. Surfacer eller Revell’s fragmenter af geologisk oprindelse på tube. Så bestemmer jeg fra nu af selv, hvor let den skal være at påføre samt hvor hårdt den skal hærde op, når den tørrer.

Så helt spildt var det nu alligevel ikke. Og siden tråden nu har fået en tegnestift, er der noget der tyder på, at også andre end jeg har/kan have glæde af Carstens tip her.

Og som han i øvrigt selv skriver: ”Så er det jo også sjovt at få noget til at virke”.

Jeg kan kun være enig og jeg kan så tilføje: ”Det er jo det, der udvikler os som modelbyggere”.
(Så længe skidtet bare ikke springer i luften om ørerne på os vel at mærke) ;D ;)

Og Mr. Surfacer? Han kan rende og hoppe. :P

Mvh Kim
« Senest Redigeret: Marts 15, 2011, 15:10:12 pm af Kim »
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #12 Dato: Marts 15, 2011, 15:03:49 pm »

Who the fuck is Mr. Putty????

I kampens hede...  :D

Og som han i øvrigt selv skriver: ”Så er det jo også sjovt at få noget til at virke”.

Jeg kan kun være enig og jeg kan så tilføje: ”Det er jo det, der udvikler os som modelbyggere”.
(Så længe skidtet bare ikke springer i luften om ørerne på os vel at mærke) ;D ;)

Mvh Kim

Som en af de sent genopstandne byggere har jeg, som tidligere anført, ikke den lange læreproces bag mig mens de sjove moderne hjælpemidler kom ind på markedet som andre herværende - derfor vejen rundt og rundt og ud i samtlige hjørner.  ;)
Det skal først og fremmest være sjov.

Carsten
Logget

Kim

• Garvet modelbygger
  • Lær godt! Byg vel!
« Svar #13 Dato: Marts 15, 2011, 15:15:16 pm »

I hear you Man!

Kommer du til Randers Open d. 27?

Mvh Kim
Logget

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #14 Dato: Marts 15, 2011, 20:42:34 pm »

Jeg skal have kikket på kalenderen - min hukommelse for dage og aftaler er helt væk!
Sære ting sker når man får et gok i hovedet.  :-\

Jeg overvejer seriøst men skal lige se om jeg har sønnen der eller der er andre ting på plakaten.

Carsten
Logget