Danske Modelbyggere Forum

• September 28, 2023, 13:26:16 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Overvejer at skifte fra olie baseret til akryl maling.  (Læst 481 gange)

Henrik Nielsen

• Garvet modelbygger
  • Rens, Sønderjylland
Overvejer at skifte fra olie baseret til akryl maling.
« Dato: Juli 09, 2023, 20:08:15 pm »

Jeg overvejer at skifte fra olie baseret maling til akryl. Det er efterhånden blevet lidt besværligt at indkøbe olie stuff. regner ikke med at skifte 100% fra i morgen. Har cirka 400 dåser tilbage fra flere mærker Humbrol, Xtracolor og lign. Planlægger at skifte over efterhånden som de bliver tømt.

Skal lige høre om der er nogle faldgruber jeg skal være opmærksom på? om der sker nogle uheldige kemiske reaktioner, hvis man bruger begge dele på samme model. Her tænker jeg naturligvis ikke på at blande malingen. men f.eks at male en anden farve ovenpå. Hvilke mærker er gode?

Skal der bruges primer eller binder det godt nok på bart plastik?

Har lige bestilt svenske farver fra MRP som et prøve batch, lader til at det er noget a la Xtracolor bare i akryl format, nogen som har erfaringer med dette mærke?

Jeg er totalt noob i akryl. Så alt information er brugbart

Logget
Mojn Mojn Henrik

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
Sv: Overvejer at skifte fra olie baseret til akryl maling.
« Svar #1 Dato: Juli 09, 2023, 21:52:58 pm »

Hej Henrik,

Du vil nok opleve, at du bliver lettere forvirret over de forskellige typer af maling, når du kaster dig over Tamiya, Mr. Hobby, Mr. Color, Mr. Paint, AK eller hvor du nu havner. For en akryl er ikke bare en akryl.
Med oliebaseret maling er det ret nemt, men når du bevæger dig udenfor dette område, bliver det hele lidt forvirrende.

Jeg vil umiddelbart anbefale dig at kigge lidt på Youtube, hvor der er flere gode videoer, der beskriver forskellene. Prøv at søg på "types of paint for plastic modelling" eller noget lignende. Én af dem er her: https://www.youtube.com/watch?v=8m5nl03L0zc og en anden her https://www.youtube.com/watch?v=z31AvzpoDZ4. At begynde at forklare det her på forummet på skrift tror jeg ikke vil give så meget mening. Det er nemmere at se en en video.

Jeg skiftede selv væk fra enamels for nogle år siden og har aldrig fortrudt det. Jeg bruger selv primært Tamiya akryl, Tamiya laquer, Mr. Hobby og Mr. Color samt Mr. Paint. Vær opmærksom på, at bl.a. Mr. Paint er noget hidsigt stads, som kræver god udluftning og opfører sig markant anderledes end din velkendte XtraColor. Malingen har eksempelvis en konsistens, der minder om vand.

Med hensyn til faldgrupper er der mange: Hvis du maler med et tykt lag Mr. Paint ovenpå Mr. Hobby eller evt. en enamel fra Xtracolor, kan du risikere en uheldig reaktion. Mit råd vil være, at du prøver dig frem på en sprøjteged, når du anvender forskellige slags malinger sammen, men som udgangspunkt kan du male forskellige slags ovenpå hinanden uden problemer, hvis blot du sørger, for at det nederste lag er tørt, inden du giver det næste. Og hér er reglen altid: Flere tynde lag frem for få tykke lag.

Med hensyn til primer er det lidt en religionssag: Jeg bruger altid primer og min foretrukne er Mr. Surfacer med Mr. Color Levelling Thinner. Igen; Du skal ikke stikke snudeskaftet for langt ned i dén blanding, for så er der ikke ret mange af de små grå tilbage. 
Logget

Henrik Nielsen

• Garvet modelbygger
  • Rens, Sønderjylland
Sv: Overvejer at skifte fra olie baseret til akryl maling.
« Svar #2 Dato: Juli 09, 2023, 22:48:28 pm »

Hej Bjarne

Tusind tak, nu har jeg lidt at kigge på.
Logget
Mojn Mojn Henrik