Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 08:08:10 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Så bliver der gjort noget for de unge!  (Læst 22142 gange)

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
Sv: Så bliver der gjort noget for de unge!
« Svar #30 Dato: September 18, 2010, 13:29:02 pm »

Ejjjjjjj      ;)

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Kent

• Bygger som en pro
« Svar #31 Dato: September 18, 2010, 15:03:32 pm »

Nu ved jeg godt at tråden mest omhandler Airfix Spitfire.

Men at Airfix prøver at ramme begge målgrupper, er man ikke i tvivl om når man ser deres nye 109 E. Den er detaljeret nok til at tilfredsstille den mere erfarne modelbygger, men samtidig simpel nok til at begyndere kan bygge den uden det store besvær. Efter hvad der står på nettet om den, er pasformen også god.

At den så oven i handlen er til at komme til for penge, det er jo kun et stort plus i bogen.

At det er en bevidst (og klog)strategi fra Airfix, er man ikke i tvivl om når man har sættet i hænderne. Der er rigeligt med firmaer, der udgiver sæt, der absolut ikke er for begynderen. Bare tag 109F'eren fra Zvezda, den er ganske kompromiløs hvad angår detaljer, og bestemt ikke noget begyndersæt.

Så hvad Airfix har i støbeskeen, for både begyndere og erfarne, er spændende. Måske er en ny Spit' ikke noget dårligt bud.
Logget
Motorcyklister ved, hvorfor hunden stikker hovedet ud af bilvinduet.

Staermose

• Gæst
« Svar #32 Dato: September 18, 2010, 15:58:08 pm »

Citat fra: Kent
Nu ved jeg godt at tråden mest omhandler Airfix Spitfire.

Jo, så'n har det været 'næsten' indtil nu. Men det skal da endelig ikke afskrække dig eller andre fra at komme indlæg der er i samme ånd. Tråden er mest til hvad der bliver gjort for at få nyere generationer interesseret i vores hobby. Og i mindre grad om specifikke sæt eller producenter.
Logget

Torben Klein

• Modelbygger
    • Familien Kleins hjemmeside
« Svar #33 Dato: September 26, 2010, 11:41:10 am »

Jeg tror, at modelbygning stadig vil begynder, der hvor jeg tror, vi allesammen startede. "kan der leges med delene".
Ingen begynder at bygge for at udstille. Hvis man sætter nogen til at bygge noget, skal man vide, hvad det kan bruges til bagefter. En spitfire skal følges af en ME109, så der kommer et fjendebillede, der kan genere noget fantasi.
Jeg malede i hvert fald myresoldater, så fly og kampvogne skulle understøtte min leg og de slag, der blev udkæmpet på mit skrivebord og gulv.

Den del af hobby'en eksisterer stadig. Den er blivet overtaget af Games Workshop, hvor du får sæt, der bliver til legetøj med tilhørende regler, så du kan udkæmpe kampe med kammerater, uden at komme op at skændes om "det kan man ikke gøre !"
Måske er playset's den rigtige vej, men måske skal det følges op af et helt koncept med regelset etc. "Flames of War" viser jo, at 2. verdenskrig sagtens kan bære en modelinteresse for wargamere.

Diskussionen om skal etc. den er kun for os "voksen-nørder"
Logget
"It's only a model"

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #34 Dato: September 26, 2010, 20:12:48 pm »

Da jeg var mindre havde jeg et par regimenter af flames of war figurer og nogle panzer styrker. :) Jeg byggede faktisk endda eget diorama med noget sand  :D
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #35 Dato: September 30, 2010, 23:30:16 pm »

Jeg blev for et par dage siden kontaktet af en lærer fra en friskole, som havde fundet mig herinde på siden. Hans 4.-6. klasse elever var i gang med et projekt om fritid, og derfor var en nogle af dem, der gerne ville stille nogle spørgsmål om modelbygning. Det stillede jeg naturligvis velvilligt op til, så det blev til et lille telefoninterview. Jeg forsøgte også at lokke dem herind på siden igen, så de kunne se billeder af de færdige modeller (altså primært andres  ;) ).
Ham, der ringede til mig, byggede selv lidt engang imellem. Om han holder fast i interessen, og om det er et kommende medlem, må tiden jo vise, men jeg synes i hvert fald, at det er positivt, at den slags interesser kommer så langt som til at være en del af et projekt i skolen.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #36 Dato: September 30, 2010, 23:34:18 pm »

I øvrigt kan jeg ikke lade være med at tænke på, at denne snak om, at det er en uddøende hobby, og at der ikke bliver gjort noget for de unge, vist også var i gang i 90'erne...og sikkert også før da. Siden dengang har vi nu flere store årlige konkurrencer og messer, hvor vores hobby bliver vist frem, og det er alt andet lige nok den bedste måde at hverve nye interesserede til vores hobby.

Nå ja, skulle rekrutteringen til vores hobby stoppe nu, så har vi da altid hinanden (*grupppekram*) og hver vores samling af ubyggede sæt.  ::)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #37 Dato: Oktober 01, 2010, 09:07:09 am »

I øvrigt kan jeg ikke lade være med at tænke på, at denne snak om, at det er en uddøende hobby, og at der ikke bliver gjort noget for de unge, vist også var i gang i 90'erne...og sikkert også før da. Siden dengang har vi nu flere store årlige konkurrencer og messer, hvor vores hobby bliver vist frem, og det er alt andet lige nok den bedste måde at hverve nye interesserede til vores hobby.

Nå ja, skulle rekrutteringen til vores hobby stoppe nu, så har vi da altid hinanden (*grupppekram*) og hver vores samling af ubyggede sæt.  ::)

Jens

Jens, jeg tror ikke rekrutteringen dør, vi får bare ikke fat i så mange af de helt unge .. Til gengæld kommer de når de genfinder hobbyen i deres voksenliv.

oh gruppekram ..... lyder daaaaiiiijli  ;D
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

tagebs

• Nyt medlem
  • *
  • Spitfire "41-401"
« Svar #38 Dato: November 09, 2010, 13:43:38 pm »

Tjah...Dette kom til en vis grad til at handle om AIRFIX Spitfires:
I 2005 udgav de sæt nummer 02040.
Det indeholder et komplet sæt af deres Mk.V + en støberamme med nye vinger (sænkede panel linier), 2 forskellige sæt gun access panels og et Vokes filter. To foskellige canopies. Et godt decal ark med en RAAF og en SAAF udgave. Den sidste med korrekt ORANGE center plet. Stencils så det er til græde over. Alt for en rund halvtredser.

Oooooooooooooog hvad gør vi så for ungdommen. Kig foreksempel på Mikkels billeder: Giv gode råd, IKKE sønderlemmende kritik. Jeg så hans modeller i Esbjerg. Jeg er imponeret: Han skulle gerne komme tilbage næste år.

mvh
tagebs
Logget
Fly vinder altid over U-både. Kampvogne flyver simpelthen for lavt.

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #39 Dato: November 09, 2010, 14:57:00 pm »

Her er hvad Stormer skrev til Mikkel:

Hej Mikkel,

Jamen det går da rigtig fint som det er!
Nu er dine fotos jo ikke ligefrem 'close-ups', så det er svært at kommentere på detaljerne, men jeg fornemmer at der er den del 'sølvfisk' omkring dine decals; især ved de sorte linier på vingerne. En gylden regel er altid at give modellen blank lak før decals, hvilket i langt de fleste tilfælde mindsker risikoen for sølvfisk i betydelig grad. Alternativt kunne du maske linierne af med Tamiyatape og airbrushe dem på. Det er ikke spor svært.
Din sodning bag udblæsningsrørerene er også en kende for markant efter min smag. Igen vil jeg foreslå, at du bruger din airbrush og en tynd opløsning af sort og rødbrun maling. Alternativt kunne du bruge pastelkridt eller tilsvarende fra MIG, CMK eller Warpigs.

Det giver vist ikke grund til bekrymring om Mikkel dukker op næste år  :)

Bo

Oooooooooooooog hvad gør vi så for ungdommen. Kig foreksempel på Mikkels billeder: Giv gode råd, IKKE sønderlemmende kritik. Jeg så hans modeller i Esbjerg. Jeg er imponeret: Han skulle gerne komme tilbage næste år.
tagebs
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Mikkel

• Bygger som en pro
« Svar #40 Dato: November 09, 2010, 15:21:32 pm »

Jeg kommer gerne igen en anden gang :)

Mikkel

Ps. mange tak for de fine ord.
Logget

tagebs

• Nyt medlem
  • *
  • Spitfire "41-401"
« Svar #41 Dato: November 16, 2010, 19:44:35 pm »

Tjaaah, Jeg ved ikke hvad MIG, CMK eller Warpigs pasteller koster. Jeg plejer at købe mine i Panduro Hobby, det er dog ikke altid de har dem på hylderne, men der må da være andre artshops derude. "oder was?"
mvh
tagebs
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #42 Dato: November 16, 2010, 19:55:32 pm »

MIG, Stardust og Warpigs produkterne er ikke patelkridt i den forstand, men et 'farvepulver' eller pigment. Se her:

http://www.internethobbies.com/seofpi.html
Logget
Sturmer

tagebs

• Nyt medlem
  • *
  • Spitfire "41-401"
« Svar #43 Dato: November 16, 2010, 20:10:04 pm »

Øøøøh du Stormer. Hele fidusen er jo at man kan gå ned om hjørnet, købe nogle kridt, rive dem på sandpapir, og så er man kørende. Der er jo ingen grund til at gå over åen efter vand. Slet ikke hvis man er junior og kører på et begrænset budget. Nogle af mine forsyninger bliver købt i Søstrene Grene og Tiger. Man skal blot vide hvad man går efter.
Ved nærmere eftertanke, kan man nok også få en del i modeltogsforretninger.
 :)
tagebs
post scriptum.: Jeg er bestemt ikke junior.
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #44 Dato: November 17, 2010, 09:26:53 am »

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår den drejning denne tråd er ved at tage (kald mig bare tungnem).

Mikkel, der som jeg har forstået det, er i juniorrækkerne, spørger i en anden tråd om feed back på hans iøvrigt fine Spitfire model. Jeg synes, subjektivt set, at jeg gav ham et par sobre råd og vink om hvad der kan gøres anderledes under anvendelse af forhånden værende modelbyggerredskaber (airbrush m.v.).
Derudover bemærker jeg i en bisætning, at der findes produkter der er dedikeret til modelbyg (MIG m.v.). Måske kender Mikkel dem allerede, måske ikke, men hvis man vil videre med sit modelbyg må man af og til prøve nye produkter. Jeg bruger selv pastelkridt i vid udstrækning, men det er alene fordi jeg af en eller anden grund aldrig er sprunget rigtigt på vognen med pigmenter, og det ærger mig, når jeg ser de fine resultater der kan opnås med dem.
Alene fordi man er juniorbygger, behøver man jo ikke være henvist til at bruge vægmaling fra Flügger og smøre det på med en ispind.
Logget
Sturmer