Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 07:15:52 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Så bliver der gjort noget for de unge!  (Læst 22141 gange)

tagebs

• Nyt medlem
  • *
  • Spitfire "41-401"
Sv: Så bliver der gjort noget for de unge!
« Svar #45 Dato: November 20, 2010, 09:44:10 am »

Jamen så lader det da til at vi er enige langt hen af vejen. Og ja, dine råd ER både sobre og gode. Måske er det bare min skrivestil, der er noget i vejen med.  :)
Og jeg synes nu IKKE, at du skal ærgre dig over, at du ikke er sprunget på vognen med specialprodukter. Det er slet ikke sikkert at det er vejen frem.
happy modelling
tagebs
Logget
Fly vinder altid over U-både. Kampvogne flyver simpelthen for lavt.

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #46 Dato: Februar 13, 2011, 19:51:45 pm »

Én af mine fem nevøer har fattet interesse for modelbygning, og det er nu et fast punkt på programmet, når han er på ferie hos mig. Han har knapt nok nået at fået fodtøjet af, inden han skal ind og finde den model, han skal bygge.

Vi er netop gået i gang med at bygge, og knægten har selvfølgelig fundet en model, han synes, der er sej:

Der er da håb forude, hvis bare 20% af de unge knægte gider bygge modeller.  :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #47 Dato: Februar 13, 2011, 20:15:56 pm »

Det burde også være nemt, han har da rigeligt med valgmuligheder  ;)

Vi er netop gået i gang med at bygge, og knægten har selvfølgelig fundet en model, han synes, der er sej:

Men ellers et hjertevarmende billede Jens, man kan ikke være i dårlig humør når man ser det, koncentrationen
og glæden står mejslet i ansigtet på ham

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Staermose

• Gæst
« Svar #48 Dato: Februar 13, 2011, 21:21:28 pm »

Citat fra: Jens

Jeg antager at valget på en flyver på ingen måde er under påvirkning fra onkels side? ;)
Derudover ser det ud til at der er rigtig go' hygge derude hos onkel Jens. Ønsk ham held og lykke med denne og de andre der måtte følge!
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #49 Dato: Februar 14, 2011, 14:51:55 pm »

Valget af model er baseret på en intern joke mellem Bjarne og mig (og til dels Kim Z.). Bjarne har i længere tid været ude efter en Hasegawa A-4K jf. denne tråd: http://www.danskemodelbyggere.dk/forum/index.php?topic=937.0. Sådan én fandt jeg i dyre domme i Frankrig, men Bjarne syntes, den var for dyr, så jeg endte op med den. Da det er mit A-4K sæt nr. to, truede jeg Bjarne med at give det til min nevø - derfor billedet.

Reelt sidder knægten nu og speed-bygger en Matchbox Canberra og en Premiere Hawk Mk. 1. Jeg kunne aldrig drømme om at smide én af mine kære Hasegawa-modeller efter ham. ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

kristensen

• Gæst
« Svar #50 Dato: Februar 16, 2011, 14:04:52 pm »

Ja det er en skam der ikke er den samme interesse for vores ædle hobby længere, som der var en gang. Har lige hjulpet min kone, som er ansat i en ungdomsskole, med at rydde op i nogle gamle papirer. Dengang kunne man gå til modelbygning i ungdomsskolen ! Mon der over hovedet var nogen der ville vise interesse hvis man oprettede et hold i dag
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #51 Dato: Februar 16, 2011, 15:05:06 pm »

Vi havde sådan en mulighed i Viborg, da jeg var teenager. Dvs. vi havde den på papiret, for der var ikke interesserede nok, så det blev aldrig til noget.  :(

Canberra'en blev i øvrigt færdig bortset fra understel og decals. Sidstnævnte klarer han derhjemme. Hawk'en ligger og venter til næste gang.  :)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #52 Dato: Februar 16, 2011, 15:28:22 pm »

I Århus havde vi mulighed for at deltage i Modelbygning på ungdomsskole

På et tidspunkt deltog jeg 3 aftener om ugen :-)

Det var tider

Bo
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Bjarne

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #53 Dato: Februar 16, 2011, 16:50:05 pm »

Jeg har undervist i modelbygning på en ungdomsskole så sent som i 1998 eller 1999. Men deltagerantallet kendte desværre kun en ved - ned!!
I dag ærgrer jeg mig stadig over, at jeg brugte en masse offentlige kroner på Hasegawa-sæt til en flok knægte med lim på samtlige fingre, når de var blevet mindst lige så glade for et simpelt Airfix-sæt!

Bjarne
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #54 Dato: Februar 16, 2011, 17:07:25 pm »

I dag ærgrer jeg mig stadig over, at jeg brugte en masse offentlige kroner på Hasegawa-sæt til en flok knægte med lim på samtlige fingre, når de var blevet mindst lige så glade for et simpelt Airfix-sæt!

Ouch, så må billedet med min nevø og en Hasegawa A-4K da have gjort ekstra ondt.  ;)

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Bølkov

• Modelbygger
« Svar #55 Dato: Februar 16, 2011, 21:54:45 pm »

Da jeg var junior og gik i første klasse på Risbjergskolen i Hvidovre i forrige århundrede (1975) kunne vi gå til modelbygning i fritiden. Det var spændende, men da det gjaldt bygningen af "en flyver" (en Messerschmidt "et-eller-andet"), som ikke havde min interesse døde glæden lige så stille. Jeg havde modellen hængende et par år, men da vi flyttede til Jylland kom den ikke op at hænge igen.

Men da mine forældre var trætte af at mit LEGO flød i hele huset fik jeg en Scania 142H (en af de første lastbilmodeller fra Italeri) og så blev jeg grebet af at bygge. Min far er værktøjsmager, så alle støbestrenge blev checket grundigt for overflydninger (flaws - hov der var en til "Stærens" (undskyld!) ordbog) og jeg fik hurtigt en fin (og dyr) sans for kvalitet i byggesættene. I dag er jeg heldigvis blevt klogere og kan finde fornøjelse i at bruge tid på at skrabe/file/slibe overflydninger og dårlige pasformer væk.

Hensigten med dette indlæg er, at det kan være meget svært at fange interessen hos de unge, hvis man kun tilbyder en gren af modelbygningen. Der er unge mennesker, der er pjattede med biler; min ældste dreng har bygget en Mercedes AMG i 1/24 - en model jeg fandt i stakken da han for et års tid spurgte om han måtte bygge en model. Desværre var jeg ikke optaget af hobbyen på det tidspunkt, så al maling, pensler, værktøj og ekstra stumper var pakket ned, så modellen blev bare klasket sammen. Det lykkedes ham at gøre det uden at klatte lim over det hele, så den side af sagen er i orden, så nu må jeg prøve at interessere ham for det igen med nogle ordentlige teknikker. Han tegner godt og har god fantasi, så han bliver koblet på US Truck-projektet når det kommer til at dekorere den. 
Logget
Thomas Bølkov

"Enhver del af en model er en model i sig selv!" - oprindelse ukendt.

Lille Jens

• Modelbygger
  • Fugleinfluenza og en masse støvede byggesæt -no go
« Svar #56 Dato: Februar 25, 2011, 23:35:34 pm »

Jeg har siden November 2010 ikke rørt en eneste Hasegawa flyver eller Dragon Figur, interressen for modelbygningen er ved at blive lidt sløv ..... da jeg er mere igang med krigsførsel (call of duty) på PC'en sammen med venner ....... eller at rende rundt Fredag og Lørdag aftener til hyggedruk og fjoller med damerne ..... men jeg er ikke på nogen måde i tvivl på at modelbygningen vil uddø ..... jeg ved at det vil vende tilbage i voksenlivet senere hen ......  :)

Lille Jens
Logget
Myten om landbytossen?

Eksistere ikke længere

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #57 Dato: Februar 26, 2011, 15:30:03 pm »

Ha' det sjov Lille Jens og kik ind igen når du føler for det!  ;)

Carsten
Logget

svend

• DMB-Udstiller
  • Bygger som en pro
  • *
« Svar #58 Dato: Juli 23, 2011, 14:43:12 pm »

vi har haft min nevø på ferie et par dage og da vejret ikke lige var på vores side måtte vi finde på noget at fordrive tiden med
så vi fik fat på et par hobbyboss easy byggesæt som han kunne fordrive tiden med og det faldt i god jord
det kan absolut anbefales,

sek

[vedhæftning slettet af admin]
Logget
Et stille venligt ord kan forandre et menneske og dermed Verden, hård/smartsyg tale forandrer ingenting

Staermose

• Gæst
« Svar #59 Dato: Juli 23, 2011, 15:08:44 pm »

vi har haft min nevø på ferie et par dage og da vejret ikke lige var på vores side måtte vi finde på noget at fordrive tiden med
så vi fik fat på et par hobbyboss easy byggesæt som han kunne fordrive tiden med og det faldt i god jord
det kan absolut anbefales,

sek

Det er dælme go' stil der!! :D
Logget