Da jeg var junior og gik i første klasse på Risbjergskolen i Hvidovre i forrige århundrede (1975) kunne vi gå til modelbygning i fritiden. Det var spændende, men da det gjaldt bygningen af "en flyver" (en Messerschmidt "et-eller-andet"), som ikke havde min interesse døde glæden lige så stille. Jeg havde modellen hængende et par år, men da vi flyttede til Jylland kom den ikke op at hænge igen.
Men da mine forældre var trætte af at mit LEGO flød i hele huset fik jeg en Scania 142H (en af de første lastbilmodeller fra Italeri) og så blev jeg grebet af at bygge. Min far er værktøjsmager, så alle støbestrenge blev checket grundigt for overflydninger (flaws - hov der var en til "Stærens" (undskyld!) ordbog) og jeg fik hurtigt en fin (og dyr) sans for kvalitet i byggesættene. I dag er jeg heldigvis blevt klogere og kan finde fornøjelse i at bruge tid på at skrabe/file/slibe overflydninger og dårlige pasformer væk.
Hensigten med dette indlæg er, at det kan være meget svært at fange interessen hos de unge, hvis man kun tilbyder en gren af modelbygningen. Der er unge mennesker, der er pjattede med biler; min ældste dreng har bygget en Mercedes AMG i 1/24 - en model jeg fandt i stakken da han for et års tid spurgte om han måtte bygge en model. Desværre var jeg ikke optaget af hobbyen på det tidspunkt, så al maling, pensler, værktøj og ekstra stumper var pakket ned, så modellen blev bare klasket sammen. Det lykkedes ham at gøre det uden at klatte lim over det hele, så den side af sagen er i orden, så nu må jeg prøve at interessere ham for det igen med nogle ordentlige teknikker. Han tegner godt og har god fantasi, så han bliver koblet på US Truck-projektet når det kommer til at dekorere den.