Danske Modelbyggere Forum

• December 07, 2021, 14:00:07 pm
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Hvide skjolder på decals  (Læst 2377 gange)

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Hvide skjolder på decals
« Dato: September 13, 2010, 22:28:09 pm »

Af skade bliver man klog - har et par gange oplevet at decals efter at være sat på og påført decalfix (bruger Humbrols, har ikke adgang til andet pt og er egentlig tilfreds med den) så kommer der hvide skjolder på noget af decal og modellens overflade.

Forsøg på at rense det af med vand eller bløde det op med mere decalfix hjalp ikke rigtig.

Søgning på internet afslørede tips - afrensning med vand! eller male over med lak/dope etc. Årsagen til skjolder skulle være: snavs i decalfix eller på pensel eller rester af lim opløst i vand og decalfix. Prøvede igen hjalp stadig ikke.

Efter at have haft fingrene til hjælp ved påsætning af decals som gav hvide skjolder fik jeg den tanke at det kunne være fedt fra fingrene! Næsten uanset hvormeget hænderne vaskes vil der hurtig dannes fedt igen som afsættes med fingeraftryk.
Da jeg ikke ville forsøge at affedte decals med terpentin mv som ville opløse lak og maling prøvede jeg med en ganske lille smule opvaskemiddel på en ren klud.
Efter et par forsøg hvor opvaskemiddel blev påført decal og fik lov at sidde var skjolderne stort set væk.
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
Sv: Hvide skjolder på decals
« Svar #1 Dato: September 14, 2010, 00:52:00 am »

Hej Carsten

Det rigtige værktøj er altså det halve arbejde
Det er direkte sur røv at få en fin model hærget fordi det går galt med decalerne

Mit bud: Investere i Daco's decal løsning.... kommer i 3 styrker.... det findes bare ikke bedre

http://ultra.glo.be/daco/

Bo

[vedhæftning slettet af admin]
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/