Danske Modelbyggere Forum

• Juni 06, 2023, 00:59:55 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: " snake decals til Stuka 1/24 " og sodpletter.  (Læst 4858 gange)

nikolaj

• Bygger som en pro
  • 84 mm er det eneste der dur.
" snake decals til Stuka 1/24 " og sodpletter.
« Dato: Oktober 10, 2010, 21:41:35 pm »

Jeg har ledt efter den meget karakteristiske slange der engang har siddet på en af Stukaerne, ham der engang har lavet dem i 1/24 laver dem desværre ikke længere, er der andre der har nogen ideer til hvor jeg kan få fat i dem?
Og så er der sod pletter, jeg har købt noget stardust tror jeg det hedder, men det sviner af H-til og er svært at bruge, nogen tips til dette ikke så gode produkt.
Mvh
Nikolaj
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
Sv: " snake decals til Stuka 1/24 " og sodpletter.
« Svar #1 Dato: November 12, 2010, 23:42:39 pm »

Der er jo ikke ligefrem et overflødighedshorn af decals til Ju87 i skala 1/24, og slangebemalingen er nok rigtig svær at finde. Jeg forestiller mig dog, at det skulle være til at male i den skala - har du mod på det? Alternativt kan det være, at Montex har lavet masker til den.

Jeg laver altid mine sodpletter med airbrush. Jeg sprøjter et meget fortyndet mix af sort, grå, brun og mat lak på gradvist. Det kræver lidt øvelse, men det er slet ikke så svært.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Byg, som skal du dø i morgen, men køb, som skal du leve for evigt!

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #2 Dato: November 13, 2010, 22:56:58 pm »

Jeg fandt "slangen" fra montex, købte i samme åndedrag montex mask til JU 87G kanonenvogel udgaven fra -hasagawa. Jeg må forsøge med din sodningsmetode på nogen af de lidt mere tidlige modeller jeg har stående. Hvad er egentlig din erfaring med montex, er det noget der duer? Jeg tør ikke selv male den, udfaldet tror jeg ville blive katastrofalt. 
Logget

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #3 Dato: November 13, 2010, 23:29:35 pm »

Jeg har endnu ikke nogen erfaring med Montex - bortset fra den del med at købe dem.   ::)
Ved flere lejligheder har jeg dog masket nationalitetsmærker osv. af selv, og der er nogle ting, man skal passe på:

- opbygning af maling langs kanterne af tapen/maskeringen.
- underliggende farver. F.eks. en dansk rondel, hvor man maler det hvide først, masker af og derefter maler det røde. Her vil der opstå en tynd hvid kant under den røde farve.
- samlinger eller huller i tapen/maskeringen, hvor maling kan trænge ind.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #4 Dato: November 14, 2010, 00:49:52 am »

Hejsa

Jeg har ikke arbejdet med montex masker, (altså dem til nationalitets tegn og tal/bogstaver), jeg har svært ved at se ideen med at maskere og male... i stedet for at bruge decaler...., I Nicolaj's tilfælde har han desvære ikke noget valg.
Jeg har ladet mig fortælle at de laver brugbare cockpit masker

MHT til opbygning af maling langs kanter, det problem opstår jo også når du masker "Hårde" demarkations linjer ved hjælp af f.eks Tamiya Tape eller Parafilm.

Her er Alclad's Pudseklude, korn 3600 op til 12000, virkelig gode, med dem kan man fjerne den tydelig "forhøjning"

Bo

Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #5 Dato: November 14, 2010, 11:22:33 am »

Montex mask er et glimrende produkt. Jeg har med (subjektivt set) held brugt dem til nationalitetsmærker på en 1/48 bf 109. De kræver, som alt andet lidt øvelse, men virker som sagt fint.
Deres canopy masker er også absolut anbefalelsesværdige. Der er masker til både yder- og inderside med i deres sæt.

Til Bo: Decals er fine - eller kan være det, men malede mærker er bare noget helt helt andet. Du har en langt bedre mulighed for at tone mærkerne til at se slidte ud.

På montex-mask.com er der i øvrigt en fin vejledning i brugen af deres masker

« Senest Redigeret: November 14, 2010, 11:26:39 am af Stormer »
Logget
Sturmer

Jens

• Administrator
  • Bygger som en pro
    • amarc.dk
« Svar #6 Dato: November 14, 2010, 13:07:52 pm »

Her må jeg give Stormer ret. Desuden kan der være bemalinger og mærker, som ikke kan fås som decals.

Jens
Logget
Jens Jensen
www.amarc.dk

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #7 Dato: November 14, 2010, 16:47:27 pm »

'Jeg glæder mig til at prøve dem, jeg kan godt se at resultatet bliver noget anderledes med masker. Nu må vi se om de kommer frem.
Logget

Bo

• Bygger som en pro
  • Århus
    • Mig
« Svar #8 Dato: November 14, 2010, 20:11:34 pm »

Hej Stormer

Det skal jeg prøve

Fin BF 109, hvilken farve har du brugt til RLM 65?

Bo

Til Bo: Decals er fine - eller kan være det, men malede mærker er bare noget helt helt andet. Du har en langt bedre mulighed for at tone mærkerne til at se slidte ud.

På montex-mask.com er der i øvrigt en fin vejledning i brugen af deres masker

« Senest Redigeret: November 14, 2010, 20:14:23 pm af Bo »
Logget
"Men folk er generelt "bange" for andre som tør tage initiativ, det skulle jo nødig komme til at lykkes for dem"

http://www.aros-aamk.dk/

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #9 Dato: November 15, 2010, 11:24:36 am »

Citér
Fin BF 109, hvilken farve har du brugt til RLM 65

Æh, jeg tror det var Gunze's rlm 65 (muligvis tonet lidt med noget rlm 76)
Logget
Sturmer

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #10 Dato: November 15, 2010, 14:19:03 pm »

Så kom de frem, må sige at det virkelig virker som kram.
Logget

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #11 Dato: November 15, 2010, 21:20:10 pm »

Forresten stormer, du har vel ikke nogen billeder af de forskellige processer når du har anvendt montex.
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #12 Dato: November 16, 2010, 09:48:23 am »

Desværre nej, men jeg vil som sagt anbefale Montex' egen hjemmeside, hvor de har en god 'how to use masks' og et 'gallery' hvor det bliver vist på meget instruktiv vis.

http://www.montex-mask.com/html/porady_en.htm

Hvis jeg liiige skal finde noget negativt omkring deres masker, så må det være, at sådan noget som hagekors og de hvide 'outlines' omkring fuselagenumrene var i overkanten for mine klumpfingre, men nu skal du jo arbejde i 24 skala, så det gør det måske lidt nemmere.

Übung macht der Meister 8)
Logget
Sturmer

nikolaj

• Bygger som en pro
« Svar #13 Dato: November 16, 2010, 10:39:06 am »

Jeg har skam kigget på deres to do billeder. Men ofte er billederne fra brugerne herinde bedre og man kan spørge mere udførligt ind. Det flotte balkenkreutz du har lavet, har du først malet hvidt og så brugt skapelonerne, og derefter tilføjet de sorte områder eller hvordan. Det lyder måske som lidt tåbelige spørgsmål men jeg har erfaret at det er godt at lytte inden man smadrer flere ugers værk med en dum fejl.
Logget

Stormer

• Bygger som en pro
  • Seeland
« Svar #14 Dato: November 16, 2010, 10:55:34 am »

Bum bum, hvis vi tale balkenkreuz, så tror jeg at jeg startede med at lægge den kvadrat skabelonen på, male hvidt og derefter lægge maskerne over det felt der skal forblive hvidt, derefter sort (nedtonet).

Selvom det måske giver lidt flere arbejdsgange, så vil jeg foreslå, at du prøver på vingerne først, i det det er en mere regulær flade at arbejde på, en den buede fuselage.
Hvis du kigger på Montex' old gallery, så er der en del fotos af balkenkreuz metoden, og det var derfra jeg hentede min viden.
Logget
Sturmer