Danske Modelbyggere Forum

• Juni 02, 2023, 08:01:55 am
  • Velkommen, Gæst
log ind eller registrér.

Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Avanceret søgning  

Nyheder:

Forfatter Emne: Byggesæt anmeldelser/kit reviews!  (Læst 3765 gange)

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
Byggesæt anmeldelser/kit reviews!
« Dato: Oktober 20, 2010, 13:23:56 pm »

Dette gør vi ikke meget i... hverken her eller andetsteds på dansk (Jens har lidt på sin side - ret skal være ret)... ikke at det er mig et must og så dog alligevel.
Der er enkelte byggebeskrivelser i forbindelse med konkurrencer og kampagner og nogen emner i de forskellige sektioner (biler, fly, figurer mv) der beskriver bygningen af dette eller hint sæt.
Dette er ganske oplysende men når jeg overvejer at købe et nyt sæt, så plejer jeg at afsøge nettet for eventuelle reviews (anmeldelser) for at vurdere, om det er værd at investere i eller om der er særlige ting i forbindelse med bygning af modellen der skal ofres interesse.
Dette synes jeg navnlig er interessant når jeg falder over en net-butik som O.D.Toys som handler ur-gamle, gamle og knap så gamle sæt, for lige at vurdere om det overhovedet er værd at beskæftige mig med især fordi prisen er laaaaav.

Da jeg for lidt over et år siden genoptog modelbyggeriet havde jeg aldrig hørt om eksotiske producenter som Kinetic, Special Hobby og Academy for nu et nævne et par stykker. Ej heller om photo-etch eller resin.  :o
Min viden om producenter begrænsede sig til hvad jeg byggede som dreng - Airfix og Hasegawa samt hvad jeg ved besøg i legetøjsforretninger havde set af æsker som Tamiya, Heller, Revell og Monogram. Maling var begrænset til Humbrol for det brugte far!  ;D
Derfor var det af stor betydning for mig, at finde hjemmesider hvor modelbyggere beskrev alskens eksotiske og kendte sæt og hvordan de byggede dem! Samt deres - selvfølgelig subjektive - vurdering af byggesættet.

Nu har jeg ikke råd til eller tid til at købe og bygge alle de sæt der findes for selv at danne mig et overblik - og der er muligvis andre interesserede som kikker forbi her, som ikke er så stærke i engelsk (eller fransk) at de afsøger reviews på de sprog når de skal købe/bygge en ny model.
Så jeg forestiller mig at dette kunne være en måde at oplyse og give lidt videre om modelbygningens hemmeligheder af specifikke sæt ud over tips og tricks som er og bør være generelle!  ;)
Logget

Peer S

• Gæst
Sv: Byggesæt anmeldelser/kit reviews!
« Svar #1 Dato: Oktober 20, 2010, 15:12:26 pm »

God ide og dermed en opfodring til at komme med anmeldelser af de kits man har bygget .

Den viden man efterhånden har samlet de sidste årtier glemmer man som ”gammel rotte” at ”de nye” ikke har.  :-[
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #2 Dato: Oktober 21, 2010, 22:26:08 pm »

Super idé Carsten

Jeg får oprettet en "Anmeldelser" underkategori til hver af vores hovedkategorier (Panser, Fly, Biler osv) ... Tror det er lidt mere overskueligt, hvis de er delt op på genrer
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder

Carsten

• Bygger som en pro
  • Køge/Tureby
« Svar #3 Dato: Oktober 22, 2010, 10:42:01 am »

Tak

Jeg synes det er en god ide at dele op i hovedkategorierne. Faktisk synes jeg der er en del byggetråde i alle genrer, der let kunne rubriceres som anmeldelser med en kort vurdering af sættet.

Jeg arbejder på en anmeldelse af et Airfix Mirage III C begynder sæt - det passer ligesom lidt til mine nuværende byggeevner.  ;D

Carsten
Logget

KrokoHunter

• Bygger som en pro
  • Niels M. Frederiksen
    • KrokoHunter - Studio Scale Modeling & Prop Building
« Svar #4 Dato: Oktober 22, 2010, 19:20:56 pm »

Så er der tilføjet en anmeldelses-sektion til hver hovedkategori  :)

Husk nu i jeres anmeldelser, at et billede siger mere end tusind ord ... så masser af (gode) billeder af sættet I anmelder .... men en anmeldelse kun bestående af billeder er ikke meget ved.
Logget
Niels M. Frederiksen

The Barefoot Modelbuilder